Aquest diumenge 7 de juliol 30 voluntaris han realitzat una recollida d’escombraries pels voltants de Castelldefels. En aquesta TrobadaZEO, s’han recollit 105 quilos d’escombraries. Es van recollir 25 kg de plàstic, 10 de vidre, 6 de paper i 64 de residus no classificables. Els voluntaris es van dividir en 2 grups per a pentinar diferents zones de la localitat. Un grup va realitzar la neteja de boscos passejant mentre que un altre més petit va realitzar la neteja fent plogging, una activitat esportiva que ajuda a frenar el canvi climàtic.

El grup que va realitzar el plogging, un nou format de running basat en córrer mentre reculls residus, estava format per nens d’un equip de running de Mollerussa. Al costat del seu entrenador es van encarregar de pentinar les zones més allunyades del punt de trobada, el Institut Valèria Haliné.

Els voluntaris van aprendre a conrear els seus propis vegetals

Abans de realitzar la neteja de boscos els voluntaris han après a conrear els seus propis vegetals. Juliana Maruri, una experta en la creació i el cultiu d’horts urbans, va explicar als assistents com fer horts en balcons i petites terrasses. També va ensenyar com construir llavorers #zerowaste i remeis casolans i naturals per a controlar les plagues.

Els voluntaris han après més sobre alimentació sostenible i residu zero. “Encara que sembli que l’alimentació no és un gran problema per al canvi climàtic, es generen una gran quantitat d’emissions amb el transport, despesa energètica, producció…” va explicar Josep Mª Riba, president de PlataformaZEO durant la presentació inicial.

Els voluntaris han gaudit d’un pica pica sostenible

Després d’haver pesat totes les escombraries – 105 kg-, els organitzadors de PlataformaZEO van classificar i van dipositar els residus oposats en en els seus respectius contenidors. Per la seva part els 30 voluntaris han pogut gaudir d’un pica pica sostenible.

Aquesta activitat s’emmarca dins de les accionesZEO -zero emissions-, que promou la plataforma. Es tracta de la quarta neteja de boscos que realitza a Catalunya. La primera, a Rubí, es van recollir 125 quilos d’escombraries mentre que la segona, que es va realitzar en l’entorn natural del Parc de Collserola es van recollir 221 quilos i l’última, a Bellaterra, es van recollir 270 quilos.

La TrobadaZEO s’emmarca dins de la convocatòria d’Ecoembes i SEO Bird-Life

Aquesta TrobadaZEO organitzada a Castelldefels s’emmarca dins de la convocatòria ‘1m2 per naturalesa’ de Libera -Ecoembes i SEU Bird-Life-, que ja ha aconseguit convocar centenars de recollides de residus per tota Espanya. L’objectiu d’aquesta campanya de Libera és incitar a la població a netejar els boscos com a eina de prevenció i participació. El projecte Allibera ha facilitat a la plataforma guants, bosses i una bàscula per a poder realitzar la neteja de boscos.

Perquè recollir escombraries i reciclar ajuda a frenar el canvi climàtic?

Les escombraries abandonades pot destruir els boscos: Els pulmons de la Terra

Recollir escombraries i reciclar-la és una de les accions necessàries per a frenar el canvi climàtic. Els residus abandonats en la naturalesa posen en risc la salut dels boscos, grans pulmons que capturen CO₂ de l’atmosfera i retornen oxígen. Un envàs abandonat o una burilla poden ocasionar un incendi i destruir un ecosistema natural que ajuda a frenar el canvi climàtic.

En recollir residus abandonats evitem que generin gasos GEI en degradar-se

D’altra banda els residus abandonats, sobretot els plàstics, generen Gasos d’Efecte d’hivernacle (GEI) en degradar-se. Els gasos GEI com el metà o el diòxid de carboni, són els que provoquen l’escalfament global del planeta Terra.

Només a Espanya, el reciclatge evita a l’atmosfera 500 milions de tones de CO2 – segons dades de Climate Reality Project Spain-.

Fabricar productes amb materials reciclats genera menys emissions que fabricar-los de nou

Si els residus es reciclen correctament i acaben en les plantes correctes de reciclatge, és possible recuperar matèries primeres. Quan recuperem matèries primeres emetem una quantitat de CO₂ molt menor de la qual es generaria en produir-les des de zero.

Reciclant reduïm emissions de CO2 a l’atmosfera i salvem la biodiversitat

Les dades ho certifiquen: Reciclar un milió de tones de plàstic equivaldria a retirar de la circulació un milió de vehicles. A més, en recollir i reciclar aquests plàstics i residus abandonats evitem que acabin en els oceans o ecosistemes naturals, destruint la biodiversitat – una altra forma de frenar el canvi climàtic-.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)