Arriba a Espanya un moviment social que lluita contra el canvi climàtic, el “Fridays 4 future” o “Divendres pel futur”, que es va iniciar a Suècia de la mà de la jove activista Greta Thunberg. Tots els divendres grups de Joves es manifestaran davant les seus polítiques de les seves ciutats: Demanen més acció política en la lluita contra el canvi climàtic. Dresden, Brussel·les, Londres, Edimburg i Glasgow són algunes de les ciutats en les quals cada divendres el moviment anomenat “Youth For Climate” – Joventut pel Clima-, omple les seves places i carrers protestant contra la inacció política enfront de l’escalfament global.

Les primeres mobilitzacions a Espanya van tenir lloc el 18 de gener a Girona amb una manifestació simbòlica de 3 estudiants davant de la seu de la Generalitat a la ciutat. Ara cada divendres el nombre de manifestants creix perquè, “necessiten que els governants optin per una transició ràpida i justa cap a una economia sostenible i respectuosa amb el medi ambient”, informen en el seu compte de Twitter.

Primera manifestació de Joventut pel Clima a Barcelona el 22 de Febrer davant del Palau de la Generalitat

La primera manifestació a Barcelona serà aquest divendres 22 de febrer a les 16.30 h a la Plaça Sant Jaume, enfront del Palau de la Generalitat de Catalunya. A Madrid s’espera la primera asseguda l’1 de març davant del congrés dels diputats, de 12.30 h a 14 h. Ahir a última hora València ciutat va informar de la seva participació en la vaga pel clima també l’1 de març, a les 12 h a la Plaça Mare de Déu. Molt probablement els col·lectius de joves espanyols protesten davant el “pasotisme” i la inacció del govern espanyol enfront del compliment dels objectius ZEO -zero emissions-, que han fixat els organismes internacionals.

Ja és sabut, que per tal de no crear una situació irreversible per al planeta, és necessari mantenir per sota dels 2° el creixement de la temperatura; tal com recullen els compromisos de l’Acord de París. Els científics de les Nacions Unides ja han remarcat la necessitat de reduir almenys un 45% les emissions de CO₂ per a 2030. Així i tot, el 2017 les emissions de CO₂ a Espanya van augmentar un 7,4%.

Malgrat trobar-nos en una situació d’emergència i amb necessitat de mesures ZEO urgents, Espanya està entre els 4 països de la Unió Europea que menys compleixen les polítiques de reducció d’emissions. I a més, la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica segueix en stand-by, i el Pla Nacional d’Energia i Clima, presentat ahir pel President del Govern, Pedro Sánchez, hauria d’haver vist la llum al desembre.

El moviment Joventut pel Clima espera més mobilitzacions a Astúries, Cadis, Alacant i València

Les xarxes han estat un important mecanisme de convocatòria i és possible seguir les últimes novetats sobre la vaga pel clima en els comptes de Twitter de cadascuna de les ciutats: Barcelona, Madrid i Girona. A més, les primeres mobilitzacions a Girona, han donat peu al naixement de la plataforma Joventut pel Clima. La plataforma vol donar suport i convertir-se en un centre d’operacions perquè altres ciutats espanyoles se sumin al Friday 4 Change. Múltiples col·lectius de joves a Astúries, Cadis, Alacant i València ja han manifestat la voluntat de sumar-se a aquesta manifestació pel clima.

L’objectiu d’aquesta plataforma, Joventut pel Clima, és també aconseguir poder de convocatòria per a la pròxima vaga escolar internacional, que serà el 15 de març. I és que, encara que la idea de Friday 4 Future era que els col·lectius estudiantils més joves, com a estudiants de primària o d’institut, fossin els líders del moviment, de moment les mobilitzacions reuneixen joves de 16 i 30 anys. Segons ha explicat Elena Montero, del partit verd EQUO a EFE, “la iniciativa està més arrencada en entorns universitaris”, encara que en altres països com Bèlgica o Regne Unit ha mobilitzat a estudiants més joves.

Si parlem de números, aquest divendres a Barcelona s’espera una participació mínima de 300 persones, a Girona van començar amb 3 i ara són 50. Així i tot, s’espera que aquestes manifestacions de Joves pel clima es converteixin en mobilitzacions massives si es pren com a exemple la ciutat de Brussel·les, on es va registrar la participació d’unes 12.500 persones el passat 31 de gener en una convocatòria especial de Youth for Climate.

D’on ve la iniciativa Fridays 4 the Future?

Totes aquestes manifestacions davant d’organismes polítics neixen d’una sola ment pensant: l’adolescent activista sueca Greta Thunberg. La jove de 16 anys va començar la seva vaga pel clima el 20 d’agost del 2018, 2 setmanes abans de les eleccions sueques. Thunberg va iniciar una vaga escolar cada dia davant del Parlament Suec amb cartells com “No tenim temps” o “No hi ha planeta B”. La jove tenia molt clar que és la seva generació, la que bregarà amb el problema del canvi climàtic i que no vol que els seus fills li preguntin “perquè no van fer res quan encara es podia fer alguna cosa”.

La persistència de Thunberg va cridar l’atenció als mitjans de comunicació i la seva vaga escolar, que després passaria a ser només els divendres, va ser un exemple a seguir per a milers de ciutats. Sota el lema “Fridays 4 the Future” joves de tot el món convocaran tots els divendres de forma indefinida manifestacions davant dels organismes polítics de les seves respectives ciutats. I és que, tal com va dir Greta Thunberg en el seu discurs a la Cimera del Clima de Katowice (COP24), “Si un grapat de nens podem omplir titulars al voltant de tothom per no anar a escola, imagina el que podríem fer tots junts”.

Torna al principi del post