Cada any consumim 5 bilions de bosses de plàstic. La gran majoria d’elles acaben en els nostres oceans destrossant la fauna marina i les platges. La dada és alarmant: Una borsa convencional de poliuretà – un plàstic derivat del petroli-, triga uns 500 anys a desaparèixer per complet. La cultura d’un sol ús suposa un 85% de la contaminació dels oceans en la Unió Europea.

La fabricació de bosses de plàstic a partir del petroli suposa un elevat nombre d’emissions de gasos d’efecte hivernacle

Les bosses biodegradables de iuca son la salvació dels oceans

Segons entitats com Ecologistes en Acció, l’arrel del problema de les bosses de plàstic està més en la seva fabricació que en el seu ús. “Fabricar-les a partir del petroli, suposa un gran nombre d’emissions de gasos d’efecte hivernacle, i reciclar-les costa 100 vegades més que produir-les de nou”, asseguren al seu web.

Molts comerços i supermercats ja han renunciat a aquest contaminant plàstic venent bosses de roba i adaptant-se a la normativa europea que les prohibirà definitivament en 2021. Així i tot, existeix una alternativa encara més ZEO: les borses biodegradables de iuca. Kevin Kumala, un biòleg marí d’Indonèsia preocupat per la contaminació dels seus mars, va anar el creador d’aquesta alternativa sostenible en 2017.

Les bosses biodegradables de iuca també serveixen d’aliment per als peixos

Les eco bosses de iuca no només triguen entre 45 i 100 dies a degradar-se –les de plàstic convencional triguen fins a 500 anys-, sinó que el compost de midó de iuca serveix també com a aliment per als peixos. L’empresa distribuïdora d’aquestes borses, Avani Eco, ha augmentat aquests últims anys el seu mercat incloent també en els seus productes, un altre tipus d’envasos d’un sol ús com gots de cafè, plats o coberts. Aquesta iniciativa ZEO, malgrat ser més costosa – les borses costen 4 vegades més que les convencionals (0,40 €)-, podria arribar a posar fi a una bona part de la contaminació marina.

La iniciativa ZEO de les bosses biodegradables consciència a la societat indonèsia

En l’actualitat, Indonèsia és un dels països pioners en la prohibició de l’ús de bosses de plàstic per llei. Gràcies a la campanya “Adéu bosses de plàstic” impulsada per dos joves estudiants, el Govern d’indonèsia va actuar de forma ZEO, i va traslladar la demanda social al pla polític. Gràcies a aquesta prohibició, la iniciativa sostenible de Kumala és la millor opció per als ciutadans del país que cada dia estan més conscienciats sobre l’ús d’aquestes borses degradables.

QUÉ HI HA DE LES BOSSES BIODEGRADABLES A ESPANYA?

A Espanya, des de gener de 2018, les bosses de plàstic s’han de cobrar. Una forma discreta de començar a conscienciar a la societat de la fi de les borses d’un sol ús. El maig passat, la directiva de la Unió Europea va prendre una decisió sostenible totalment ZEO amb el medi ambient: En 2021 les borses lleugeres i molt lleugeres que no siguin compostables, quedaran prohibides.

La fabricació de bosses biodegradables és més barata que fa uns anys

A Espanya, encara no s’ha normalitzat l’ús de borses biodegradables. Segons l’equip d’ASOBIOCOM, Associació Espanyola de Plàstics biodegradables, el problema està que “el cost de fabricació emprant plàstics d’aquest tipus és molt major”. Així i tot asseguren que “en aquests moments la fabricació suposa menys cost que fa uns anys”. El pronòstic és positiu: en uns anys aquesta tendència ZEO augmentarà.

Aplicar un IVA superreduït als plàstics biodegradables, ajudaria al fet que més empreses decidissin utilitzar-los

Un dels problemes aquí a Espanya és que no existeix cap incentiu per part del Govern per a les empreses que pensin a utilitzar aquest tipus de borses biodegradables. “Des de Asobiocom estem buscant la possibilitat que en determinades aplicacions, els productes de plàstics biodegradables compostables tinguin un IVA superreduït” aclareixen a la entrevista amb PlataformaZEO. Es tracta d’una oportunitat per part del Govern de ser més ZEO premiant a les empreses que se sumen al carro d’aquesta alternativa amigable amb el medi ambient.