El mes de maig Regne Unit, Irlanda, Catalunya i múltiples institucions educatives han declarat l’Estat d’Emergència Climàtica. Els resultats de les eleccions al Parlament Europeu mostren un creixement del partit verd que farà que el canvi climàtic avanci posicions dins les prioritats de l’Eurocambra. El Pla Nacional d’Energia i Clima (PNIEC) espanyol és l’únic que la Unió Europea aprova amb 52 punts. Son fets que constitueixen una bona perspectiva de cara al compliment de l’Acord de París i suposen un petit avanç, a escala política, en la lluita contra el canvi climàtic.

Josep Mª Riba, conferenciant ambiental i president de l’Associació per la Casa Bioclimàtica (ADCB), assegura que “la gent cada cop està més conscienciada amb el tema del canvi climàtic però falta que ho interioritzin”. El també president de PlataformaZEO ho té molt clar: “Hem de declarar l’Estat d’Emergència Climàtica també a casa nostra”.

Fins a quin punt son significativa les declaracions d’Emergència Climàtica que s’han fet els últims dies per part d’alguns governs i organitzacions?

Son significatives en la mesura que marquen unes intencions fortes per donar importància i prioritat a tot allò que sigui combatre el canvi climàtic. La declaració d’Emergència Climàtica és ben bé una declaració d’intencions solemne, que cal que vagi acompanyada d’accions.

De moment, almenys a Catalunya, no s’ha acompanyat aquesta declaració d’accions concretes…

Fa falta que es concretin aquestes accions. Es veritat que ja hi han algunes lleis de canvi climàtic, per exemple aquí a Catalunya, que ja s’estan promovent. El problema es que a l’hora de portar-les a la pràctica, està costant molt.

“A Catalunya fa dos anys que s’intenta aplicar l’impost a les emissions de CO2 dels vehicles”

Conferenciant ambiental, President PlataformaZEO

Per posar un exemple, aquí a Catalunya la Llei de canvi climàtic contempla impostos a les emissions de CO2 dels vehicles, però tècnicament hi ha resistències i problemes per aplicar-los. Ja porten dos anys amb aquesta llei –que en un principi va ser vetada pel Tribunal Constitucional però després va aconseguir tirar endavant-, però encara no s’ha pogut aplicar aquesta taxa.

Com aconseguim que aquestes mesures es comencin a aplicar?

Per tenir més força per que s’apliquin aquestes noves mesures tenim tot un teixit d’organitzacions com la nostra i moviments com el dels Joves pel Clima o Extinction Rebellion, que estan exigint que això s’apliqui de seguida . La comunitat científica assegura que si no actuem, el risc de que superem les temperatures que tothom considera encara mínimament sostenibles, és molt alt.

Creus que el tema pressupostari té a veure en que aquestes accions o mesures concretes no es portin a terme?

Tot va lligat. Hi ha molts països que han vist fragmentat els seus vots i per tant, son necessaris acords entre partits per poder definir uns pressupostos concrets per abordar aquestes accions. Tant a Catalunya, com a Europa i Espanya, per primera vegada no hi ha un bloc polític dominant. Tot això fa que si s’aconsegueix un acord sigui molt més sòlid, però també que es tardi més temps en aconseguir-ho. Si no hi ha acords no hi ha pressupostos, si no hi ha pressupostos per combatre el canvi climàtic les accions seguiran parades, aquí és on hi ha el risc.

Últimament la informació sobre canvi climàtic té més espai en els diaris i en el temps d’informatius. Perquè ara es parla tant sobre aquest tema?

És un tema que els que ja fa anys que l’anem seguint, estàvem estranyats de que això no hagués passat abans. Fa molts anys que la comunitat científica publica informes i organitzacions com la ONU, parlen de la situació. Potser no ho han fet amb prou contundència. Ha estat un cúmul de situacions que han fet que la societat no hagi pres consciència fins ara i els mitjans ho situïn com un tema important i preocupant.

“La societat té més consciencia que existeix aquest problema però encara no l’ha interioritzat”

Conferenciant ambiental, President PlataformaZEO

Ara és el moment polític. Ara la comunitat científica insta als governs i les grans empreses a que resolguin aquest problema. La societat, per la seva banda, té més consciencia que existeix aquest problema però encara no l’ha interioritzat prou, no creu que a títol personal també s’ha de fer quelcom per solucionar-ho a part del reduir i reciclar els residus.

Per això, des de plataformaZEO, també lluitem des de la base. Lluitem des de la base social, perquè es doni visibilitat que no només es un tema important, sinó que requereix la col·laboració de tots per solucionar-ho.

Quin paper hem de jugar els ciutadans en aquesta lluita contra el canvi climàtic?

Les grans decisions polítiques i els grans pressupostos son la major eina per combatre el canvi climàtic, per això s’ha de fer pressió des de baix perquè es portin a terme. Els únics que estan exercint aquesta pressió i han contribuït a que això salti a primera plana, son els joves.

Quina influencia està tenint moviment de Fridays For Future, impulsat per la jove sueca Greta Thunberg en tot això?

Jo crec que determinant. Aquest moviment ha estat l’espurna que ha fet que el problema esclati. El moviment dels Joves pel Clima (Fridays For Future), liderats per la Greta Thunberg, i les seves manifestacions estan removent consciencies i estan fent que des de la societat es comenci a considerar un tema seriós i alarmant.

Per això nosaltres pensem: No seria el moment de declarar l’Estat d’Emergència Climàtica a cada casa? És a dir, ho han fet els governs i les universitats, però segueix sent una declaració allunyada de la societat. Hem de declarar l’Estat d’Emergència Climàtica a casa nostra. Hem de revisar quin cotxe comprem, com podem fer que la nostra casa sigui més eficient energèticament, com podem reduir residus o estalviar ús de plàstics – que també contribueixen en que hagin més emissions de CO2-…

O introduïm això a les nostres llars, i així forcem als polítics a que els polítics donin més prioritat al tema, o estarem anant massa lents.

“La societat no creu que les seves accions siguin tan transcendentals pel canvi climàtic”

Conferenciant ambiental, President PlataformaZEO

La societat té consciencia de que la seva forma de consumir o el seu mitjà de transport també contribueix al canvi climàtic?

El problema es que la societat no creu que les accions que realitzen a nivell personal siguin tan transcendentals pel canvi climàtic. Necessitem que hi hagi algun detonant a nivell més proper que ens faci veure la importància que tenen aquestes emissions de Gasos d’Efecte Hivernacle (GEI) per que la societat comenci a actuar. Aquí es on entren les ONGs ambientals i les organitzacions ecologistes.

Com abordeu des de PlataformaZEO aquesta tasca d’“interiorització”?

Busquem, jo diria que de manera desesperada, ajudar a trobar aquest desencadenant que farà que aquest problema s’interioritzi i passi a ser molt important per a la persona. Volem que no només sigui gent molt activista o ecologista la que comenci a actuar per reduir emissions, sinó que qualsevol persona ho interioritzi i senti que ha de fer alguna cosa.

“La força més gran del ciutadà és el poder de compra. Si deixem de comprar productes que provoquen moltes emissions, les empreses deixaran de fabricar”

Conferenciant ambiental, President PlataformaZEO

Si tu interioritzes aquest problema i el tens com una prioritat això es reflectirà també en el teu vot…

Es reflectirà en el teu vot i en la teva compra. La força més gran que té el ciutadà és el poder de compra. Si deixem de comprar cotxes que funcionen amb combustibles fòssils les empreses en deixaran de fabricar i buscaran alternatives. Ens hem d’adonar que si lluitem col·lectivament contra això ens sentirem més bé.

Per exemple, quan PlataformaZEO organitza accions de neteja de bosc notes la satisfacció dels voluntaris. Senten que estan contribuït positivament a la societat, per tant, voldran introduir aquestes accions en els seus hàbits de vida. Quan realitzem accions per reduir emissions de CO2 en realitat ens estem ajudant a nosaltres mateixos. Per això insistim en la importància de declarar l’Estat d’Emergència climàtica a casa.