Amb una mica de sort, i si les empreses i organitzacions compleixen la promesa ZEO de ser neutres en carboni per a 2050, la nostra plataforma desapareixerà. Ja no serem necessaris; S’haurà complert el nostre somni, la nostra raó de ser.

Des que s’ha declarat l’emergència climàtica a molts països i institucions, en part gràcies a l’èxit de moviments com Fridays For Future liderat per la jove Greta Thumberg, moltes empreses es van declarant ZEO.

A la cimera del clima celebrada el mes passat a Nova York, on Greta Thunberg va efectuar un discurs mític per a la història de la mobilització enfront del canvi climàtic, 77 països es van comprometre a ser ZEO –Zero Emissions Objective – apuntant a 2050 com a límit-. A més, 12 països europeus, entre ells Espanya, Alemanya i Regne Unit, s’han compromès a realitzar aportacions econòmiques al Fons Verd Europeu, per tal d’ajudar a la transició energètica de països en vies de desenvolupament. Rússia s’ha adherit finalment a l’Acord de París i amb aquest ja són, 187 els països que es comprometen a actuar per a contenir l’increment de la temperatura mitjana planetària fins als 1,5 ºC i mai passar dels 2 °C.

Un dels aspectes més positius de la trobada a Nova York va ser el compromís de 87 empreses a reduir les seves emissions i canviar els seus negocis per a fer front als objectius d’aquest acord. Al cap i a la fi necessitem a les empreses per a aconseguir complir objectius de reducció d’emissions. Segons l’Observatori de Sostenibilitat, a Espanya només 50 empreses són responsables del 34% d’emissions del país i del 85% d’emissions fixes (no difuses).

Aquest mateix dia d’aquestes 87 empreses, 28 van adoptar el compromís de ser ZEO per a 2050. Entre les empreses signants estaven Acciona, Vodafone Group, Unilever, Mahindra Group, Telefónica, Iberdrola, KLP, Levi Strauss&Co o Hewlett Packard Enterprise.

British Airways, Ibèria i Vueling es comprometen a ser ZEO fins a aconseguir la neutralitat en 2050

Fa només uns dies, el grup IAG format per British Airways, Iberia i Vueling també va fer un pas endavant i es va comprometre a ser ZEO fins a 2050. Serà una tasca difícil tret que, a curt i mitjà termini no existeix encara una alternativa sostenible al querosè com a combustible. Per això IAG ja ha emprès a Regne Unit un pla per a compensar o limitar les emissions dels seus vols.

Tot i així, el conseller delegat de IAG, Willie Walsh va assegurar enfront de l’aeroport de Heathrow que “no podem escudar-nos en què la indústria aèria només suposa un 2% de les emissions globals, perquè amb el creixement del sector aquesta quota augmentarà en els pròxims anys”.

La companyia intenta empatitzar amb les noves generacions com el moviment suec Flygskam en contra del transport aeri. “Els projectes d’avions híbrids no seran una realitat fins dintre de bastant temps, per la qual cosa cal actuar ja i canviar coses en la indústria avui”. A partir de 2020 compensaran el 100% dels seus vols domèstics amb projectes de reforestació que reverteixin el canvi climàtic, una mesura similar a la que ja han adoptat altres aerolínies com Air France o Ryan Air.

I és que, per al sector de l’aviació, de moment, la compensació sembla l’única opció. La companyia alerta que els biocombustibles, com el bio fuel, que genera un 70% menys d’emissions de CO₂, només representaran el 10% dels combustibles aeris.

El sector del tren pot mostrar una cara més positiva en tot això. L’avanç de les noves tecnologies i la creixent normalització de fonts d’energies renovables, està permetent a centenars de països establir Plans d’Electrificació de les seves línies de forma més eficient.

Tot i que Renfe ha reduït les seves emissions un 56%, el 32% del seu sistema continua sent dièsel

En això la companyia espanyola RENFE fa anys que porta d’avantatge. Des de 1990, quan el major acord internacional en la lluita contra el canvi climàtic era encara el Protocol de Kyoto, la companyia de transport va començar a crear estratègies per a reduir la seva petjada de carboni i ara ja l’han reduït fins a un 56%. Actualment, el 89% dels trens de viatgers i mercaderies són elèctrics, encara que només està electrificada el 68% de la xarxa ferroviària. El 32% del sistema està encara propulsat per locomotores dièsel.

Per cada passatger i quilòmetre recorregut RENFE emet 24,2 grams de CO₂. Fa 27 anys aquesta xifra era el doble, 43,2 grams de CO₂. Tot i així no és suficient. Per això la companyia s’ha compromès a ser ZEO -zero emissions- per a 2030.

Un cop aconseguida l’electrificació total dels seus trens amb l’ajuda d’ADIF -que ja treballa en un pla per a renovar o adaptar el seu parc dièsel-, l’objectiu de la companyia és tenir un subministrament d’energia 100% renovable.

LG serà zero emissions en 2030 evitant a l’atmosfera 950.000 tones de CO₂

Si ens allunyem del sector del transport, també sorprenen decisions com la de l’empresa LG, que també avança el seu objectiu ZEO a 2030. L’empresa electrònica aconseguirà ser Zero emissions amb un full de ruta que inclou la instal·lació de panells per a reduir les 950.000 tones de CO₂ que produeix la companyia anualment, la inversió de fons en solucions com les refrigeradores d’alta eficiència i l’obtenció de nous crèdits de Reducció d’Emissions Certificades (CER).