El divendres 15 de març el món sencer sortirà al carrer per demanar més acció política contra el canvi climàtic. Des de fa uns mesos estudiants de diverses ciutats fan vaga cada divendres davant dels organismes polítics. Demà seran més de 1.000 ciutats de 86 països les que se sumin a la primera mobilització de caràcter internacional d’aquest moviment, Joves pel Clima, que va néixer arran de les primeres mobilitzacions de l’estudiant Greta Thunberg.

Demà reivindicaran als governs i empreses que “ens estan robant la vida i el nostre futur”. Estrella Claramunt, estudiant de Psicologia, és una de les precursores d’aquest moviment a Barcelona, on les mobilitzacions van començar el passat divendres 22 de febrer. Per ella i el seu col·lectiu, Fridays 4 future Barcelona, el més important d’aquest 15M no és només la participació ciutadana, sinó que la societat es conscienciï del fet que estem en una situació d’emergència climàtica.

Fa temps que Greta Thunberg es manifesta davant del Parlament suec, quin creus que ha sigut el detonant que ha fet que el seu moviment s’hagi fet internacional?

La seva constància i insistència. El que crida l’atenció d’aquesta noia és que tenia molt clar que no es doblegaria. La gent ha anat coneixent la seva causa gràcies al ressò mediàtic i s’ha volgut sumar. Simplement ha sigut per repetició i perquè crida l’atenció que una nena tan jove tingui aquesta perseverança.

Sabem que aquí a Espanya la primera ciutat que es va sumar al moviment de Joventut pel clima va ser Girona, Com es va originar a Barcelona?

A Barcelona la iniciativa de sumar-nos al moviment va sorgir a partir d’un grup de gent que ens vam conèixer a la Marxa pel Clima del 10 de novembre del 2018. Els estudiants universitaris vam fer un grup de Whatsapp per intentar coordinar-nos per fer la primera vaga pel clima. Vam fer difusió de la primera reunió i també es va sumar un grup d’estudiants de secundària que es diuen els GEA. Juntament amb ells vam començar a crear les primeres reunions i a organitzar-nos.

“Ens va arribar informació que hi hauria una manifestació de caràcter internacional pel 15 de març i per preparar l’escenari, vam voler començar amb algunes vagues divendres abans”

Representant Fridays For Future BCN

Ens va arribar informació que hi hauria una manifestació de caràcter internacional pel 15 de març i per preparar l’escenari, vam voler començar amb algunes vagues divendres abans. La primera mobilització va ser el 22 de febrer i l’assemblea va ser la setmana anterior. Va ser una cosa molt ràpida.

Què esperàveu d’aquesta primera vaga pel clima del 22 de Febrer?

A Barcelona teníem una mica de por de convocar i que no vingués gaire gent, però finalment van venir 150 persones. Quan va arribar l’hora de la manifestació la gent i els mitjans de comunicació ens estaven esperant. La nostra idea en les primeres convocatòries era una mica cridar l’atenció, però no esperàvem que la gent estigués esperant que ens manifestéssim.

Com us coordineu entre les diferents ciutats i països, hi ha algun col·lectiu o centre d’operacions?

Des d’un parell de setmanes ens coordinem a través d’un grup estatal Joventut pel Clima. Fem Skype i ens posem al dia entre les diferents ciutats. També vam fer un manifest conjunt, el cartell l’estem fent igual… A escala internacional el contacte que tenim son les xarxes socials, no s’ha creat cap consell o xarxa oficial entre els diferents estats/ ciutats internacionals, tot i que no descartem que després del 15M neixi aquest tipus d’organització internacional.

“Intentem fugir dels personalismes, Greta Thunberg és un símbol però no esperem les seves directrius”

Representant Fridays For Future BCN

Heu tingut alguna resposta o contacte directe amb la precursora del moviment, Greta Thunberg?

Que jo sàpiga no. A més nosaltres intentem fugir una mica dels personalismes. Entenem i admirem a la Greta Thunberg per haver iniciat aquest moviment, però veiem que és un símbol. Simbolitza una generació reclamant a una altra que reaccioni. Tampoc esperem les seves directrius ni res. Ella mateixa a través de les xarxes socials i la seva pàgina web ens dóna el missatge de què ens organitzem nosaltres.

Creus que el moviment Fridays 4 Future és de moment, de caràcter més universitari que escolar?

En el cas de Barcelona, el gruix de la gent que va a les manifestacions són més estudiants d’instituts que estudiants de secundària o universitaris. El col·lectiu universitari a Barcelona té massa inputs d’altres vagues i convocatòries, i per això hi ha més disposició de la gent que cursa estudis als instituts.

La convocatòria del 15M podria ser la més important d’aquest moviment de joves pel clima?

Sí. És el pic de totes les convocatòries, ja que s’està fent molt ressò a escala internacional. El més important no és el volum de gent que vagi a aquesta manifestació sinó que els mitjans de comunicació en parlin. La nostra intenció és convocar cada divendres, però no podem esperar que hi hagi sempre tanta gent. El 15M s’ha d’encendre una flama que nosaltres anirem mantenint amb les convocatòries de cada divendres.

Creieu que aquestes manifestacions i tot el soroll aconseguit s’aconseguirà traduir en més acció política real contra el canvi climàtic?

Confiem que sí. Hem arribat a un punt en què la gent cada cop està més conscienciada de la petjada ecològica humana. Realment un polític, i més de cara a les eleccions, haurà d’introduir en el discurs el tema del canvi climàtic cosa que abans no havia de fer. Si els polítics veuen que és un tema que té ressonància mediàtica i que els joves com a electors reclamen, faran seves aquestes propostes i produiran un canvi. Que sigui suficient per frenar el canvi climàtic? Ho dubto, però és un primer pas.

Creus que en altres països on el moviment es va iniciar abans, hi ha hagut canvis en la política com a conseqüència d’aquestes vagues?

Això és molt difícil de quantificar. Les manifestacions climàtiques tendeixen a ser molt concretes, però aquest moviment el que vol és un canvi global. El moviment vol que les polítiques, l’educació, la sanitat tinguin una perspectiva ambiental. Clar d’aquesta forma no tenim proves del fet que les mobilitzacions tinguin un impacte directe en les polítiques.

“El moviment de Fridays 4 future és una defensa davant la inacció”

Representant de Fridays For Future BCN

En la història de l’ecologisme hi ha hagut grans triomfs gràcies a les mobilitzacions: Com quan una ciutat es manifestava pel tancament d’una central nuclear i finalment el govern la tancava. En aquests casos parlem de demandes concretes, d’una defensa davant de l’atac. El moviment de Fridays 4 future és una defensa davant la inacció.

Creieu que l’actual avantprojecte de la Llei de Canvi Climàtic és suficient per complir l’Acord de París?

Evidentment no. Els compromisos internacionals fan por perquè es poden trencar en qualsevol moment. Es mira massa a llarg termini: D’aquí uns anys ningú ens garanteix que el compromís sigui efectiu perquè ha canviat el govern o perquè apareixen noves prioritats o problemes.

Quan parlem de canvi climàtic sempre diem que hi ha col·lectius optimistes, pessimistes, realistes o fins i tot negacionistes com Donald Trump. Quina és l’actitud de Fridays 4 Future BCN?

Nosaltres som optimistes perquè si no, no estaríem mobilitzant-nos. Si sabéssim que no hi ha cap possibilitat d’aturar això, no sortiríem. Això no és obstacle per dir que també estem enfadats. Quan articulem l’estratègia comunicativa el primer que volem que es vegi és això. “Ens esteu robant la vida i el nostre futur, i nosaltres no podem fer res perquè som massa joves per a estar a les institucions governant i canviant o a les empreses reduint les nostres emissions”. Nosaltres no podem canviar-ho perquè som joves i a sobre serem els que patirem les conseqüències.

La majoria de la societat coneix la gravetat del canvi climàtic? Saben que si no actuem de forma immediata hi haurà conseqüències climàtiques desastroses…

Crec que la majoria de la gent ni tan sols s’adona que ja està patint les conseqüències, que estem en una situació d’emergència climàtica. En l’actualitat no podem relacionar la pujada de les temperatures amb el canvi climàtic de forma científica perquè encara no tenim prou dades. D’aquí a uns anys ja es podrà fer aquesta correlació científica, però de moment, això juga molt en contra de la consciència climàtica.

La gent no creu que sigui una emergència climàtica per falta d’informació o perquè realment interessa mantenir aquest statu quo?

Perquè interessa. Ara estem patint una onada de falses solucions, com el reciclatge o l’estalvi en el consum energètic, i això no és suficient. Hi ha moltes falses solucions que el que ens fan pensar és que si seguim consumint massivament, però amb una etiqueta que posa ecològic, ja n’hi ha prou per aturar el canvi climàtic.

Fins que la societat no vegi que les conseqüències del canvi climàtic són negatives per la seva vida, no es produirà una vaga global

Representant Fridays 4 Future BCN

Podria funcionar una vaga mundial i globalitzada? Creus que algun dia es podria arribar a produir?

Tenim l’esperança que si segueix aquesta onada de gent “enfadada” i mobilitzant-se i no hi ha una resposta política, això es podria produir. Però per arribar a aquest punt encara fa falta molta més implicació i encara estem en una fase de conscienciació. Sembla que fins que la societat no vegi que les conseqüències del canvi climàtic són directes i negatives per la seva vida: Que sigui més difícil tenir fills, hi hagi més malalties, catàstrofes climàtiques… no es produirà aquesta vaga global.

Si parlem de la part més tècnica del canvi climàtic… La gent sap que el canvi climàtic el provoquen sobretot les emissions de CO?

La gent no ho sap. Es pensa que només contamina anar en cotxe – que també és cert-, però no sap que el fet que cada dia es mengi un alvocat de Costa Rica contamina encara més. Agafem avions gairebé diàriament, podem decidir què mengem, on comprem…. Aquí és on la nostra llibertat juga una mica en contra de la nostra supervivència. Hi ha un desconeixement intencionat, volen que pensem que apagant el llum o només reciclant, ja estem salvant el planeta.