La millor manera de combatre el canvi climàtic és conèixer i detectar primer els efectes reals que està produint en el planeta. Les dades obtingudes a través de sistemes de tecnologia punta ajuden a conèixer la situació actual i generar les millors solucions sostenibles possibles per a revertir-la. Els millors aparells per a aconseguir-ho són els satèl·lits.

Gràcies als satèl·lits, la societat pot ser testimoni de les conseqüències que el canvi climàtic ha provocat al llarg de la història. De la veritable magnitud dels incendis forestals en l’Amazones, a Sibèria o a Àfrica, o de la desaparició de llacs i rius al llarg de tot el planeta.

També de com antigues terres de cultiu s’han convertit en zones àrides o com la grandària de Groenlàndia o l’Antàrtida disminueix a causa del despreniment d’icebergs. Aquestes dades plasmades en imatges són difícils d’aconseguir si no és a través de mecanismes espacials com els satèl·lits.

Per això la notícia que l’Agència Espacial Francesa (CNES) desenvoluparà un nou satèl·lit per a controlar l’impacte del canvi climàtic en els recursos hídrics resulta tan positiva. La companyia Airbus Defence and Space serà l’encarregada de desenvolupar i produir un instrument d’infrarojos tèrmics, TRISHNA, que podrà avaluar els recursos naturals proporcionant imatges d’alta resolució.

Aquest satèl·lit se sumarà a la flota de complexos aparells espacials franc-indis que des de fa anys vigilen el clima. I és que la CNES comptarà també amb la col·laboració de l’Organització de Recerca Espacial de l’Índia (ISRO) que proporcionarà alguns components del nou satèl·lit.

El nou satèl·lit, Trishna, ajudarà a millorar la gestió dels recursos hídrics del planeta

Les dades recollides per Trishna milloraran la gestió dels recursos hídrics de la Terra i ens ajudaran a comprendre millor el cicle de l’aigua. Amb el nou satèl·lit, serà possible definir d’una forma més exacta l’impacte del canvi climàtic a escala local.

Com funciona el satèl·lit Trishna?

Segons recull el portal Actualidad Aeroespacial, a través d’un sistema tèrmic infraroig, Trishna mesurarà les temperatures de la superfície i proporcionarà informació sobre l’estrès hídric, la falta d’aigua, i el seu impacte en el cicle vegetatiu.

L’objectiu del projecte és poder monitorar l’aigua i l’energia, i poder aplicar els resultats aconseguits en l’optimització de l’agricultura i la hidrologia en l’àmbit local.

A més, el nou satèl·lit farà tasques de vigilància d’aigües continentals i costaneres, seguiment de paranys de calor urbans, monitoratge de riscos (detecció d’incendis i activitat volcànica), estudi de la criosfera (glacials, llacs congelats) i avaluació del pressupost de radiació.

Aquesta és sens dubte una positiva notícia per a la lluita climàtica per a aquest 2020. I és que, únicament coneixent a escala tècnica els estralls que està causant el canvi climàtic, podrem ser capaços de demostrar la rellevància i la urgència de configurar una societat ZEO -zero emissions.