Durant les darreres dècades, la comunitat científica i els organismes internacionals encarregats de trobar la solució a la qüestió climàtica, com l’IPCC de Nacions Unides, s’han espremut el cervell pensant en com aconseguir frenar el canvi climàtic.

Aparentment, no existeix una via ràpida, eficient i de prou envergadura per tal d’aconseguir reduir els nivells de CO₂ de l’atmosfera i així reduir l’escalfament global de la Terra. Per a frenar al màxim les conseqüències del canvi climàtic, com els fenòmens climàtics extrems, la pujada del nivell de mar o la pèrdua de biodiversitat, entre d’altres, és fonamental descarbonitzar la nostra economia.

Canviar a un model energètic verd, migrar a una alimentació sostenible, apostar per un consum lliure de plàstics i per la mobilitat elèctrica són alguns dels canvis que hem de realitzar a la nostra societat per a poder complir amb els objectius de l’Acord de París 2015.

La captura de CO₂ és una nova eina de per a frenar el canvi climàtic

Segons sembla, dur a terme aquesta transició ecològica de manera àgil i justa per a tothom està comportant més treball del previst. Per aquest motiu, han sortit a la llum noves idees per a fer front al canvi climàtic amb ajuda de les noves tecnologies. Alguns exemples d’aquesta mena d’iniciatives són la reforestació massiva amb drons, l‘ús de l’hidrogen verd com a combustible o bé la captura i emmagatzematge de CO₂.

Capturar Co2 vs Eliminar CO2

Existeixen dues maneres de capturar el diòxid de carboni. Una és a través de la captura carboni, fent que el gas quedi atrapat en les xemeneies de les fàbriques o centrals elèctriques abans de ser alliberat perquè posteriorment pugui ser tractat o emmagatzemat.

L’altra és l’eliminació del carboni capturant el CO₂ que ens envolta, mitjançant màquines.

En el primer cas és possible reduir a zero les emissions d’una empresa, companyia energètica o govern. Mentre que, en el segon, aquelles empreses o iniciatives que eliminen el CO₂ de l’atmosfera, generen una compensació en positiu, en eliminar més CO₂ de l’aire del que es produeix.

La iniciativa Carbfix: Dissoldre el CO₂ i injectar-lo en el sòl

En aquest sentit, una empresa emergent islandesa està extraient CO₂ de l’atmosfera donant-li una nova utilitat. Carbfix converteix el diòxid de carboni en roques, aconseguint que aquest Gas d’Efecte d’hivernacle (GEH) quedi emmagatzemat per un llarg període de temps.

Com ho fan? Capturant el CO₂ i dissolent-lo en aigua. Posteriorment, ho injecten en el sòl on es converteix en pedra en menys de dos anys.

Carbfix, amb seu a Reykavik, utilitza un procés que la natura ha estat duent a terme durant milions d’anys. Els arbres i els boscos, els oceans, els aiguamolls i fins i tot les balenes, són capaces de capturar CO₂ i mantenir-lo segrestat durant llargs períodes de temps.

Sabies que…?

CarbFix elimina CO₂ de l’atmosfera i ho emmagatzema en pedres en el subsòl.

El seu objectiu és emmagatzemar un bilió de tones mètriques de CO₂ el 2030.

La companyia imita i accelera aquest procés natural dissolent el CO₂:

Les formacions rocoses reactives interactuen creant minerals de carbonat termodinàmicament estables. Aquests proporcionen una espècie d'”amfitrió” d’emmagatzematge de carboni permanent i amb un impacte mediambiental nul.

A més, segons els responsables de la companyia, es tracta d’una tecnologia accessible i escalable: és econòmica i respectuosa amb el medi ambient. I és que aquest projecte ha comportat una gran feinada i anys de recerca.

La història de Carbfix, un projecte cooperatiu i internacional

Carbfix va ser fundada el 2007 per quatre socis pertanyents a la Universitat d’Islàndia, el CNRS de Tolosa, l’Earth Institute de la Universitat de Columbia i la companyia més gran d’energia, aigua i calefacció d’Irlanda, l’OR Reykjavík Energy.

En un període de set anys, aquest projecte va passar de ser una idea sobre el paper a convertir-se en un procés industrial actiu, rendible i respectuós amb el medi ambient, capaç de capturar el CO₂ i el H2s i emmagatzemar-lo en forma de roques en el subsòl.

Durant una primera prova pilot, en la qual van començar per la captura de carboni directa de la central geotèrmica d’Hellisheidi, van aconseguir convertir en pedra 73 tones de gasos (75% de diòxid de carboni i 25% de sulfur d’hidrogen).

Després de l’èxit d’aquesta prova, van començar a treballar per portar el projecte a una escala industrial, eliminant el CO₂ de l’atmosfera. D’aquesta manera, CarbFix podria convertir-se en un instrument clau per abordar la crisi climàtica.

Les recerques per tirar endavant aquest projecte van ser finançades per la UE

Fins que es va convertir en empresa el 2019, diverses universitats i instituts de recerca han contribuït en aquest subprojecte finançat per la UE, com Climeworks, l’empresa que va inventar les màquines de captura de CO₂, o la Universitat de Copenhaguen. Gràcies a la col·laboració entre el món industrial i l’acadèmic, i a la participació de científics, enginyers i comercials, aquesta idea tan ZEO es va poder fer realitat.

Actualment el seu objectiu per al 2030 és aconseguir un bilió de tones mètriques de CO₂ eliminades de l’atmosfera i emmagatzemades en pedres. Segons ha informat CarbFix, el seu potencial d’emmagatzematge és major que les emissions alliberades per la crema de combustibles fòssils a la Terra.

Si la iniciativa s’arribés a replicar a escala europea, podríem arribar a emmagatzemar anualment unes 4.000 tones de CO₂ en roques i uns 7.500 milions de tones, als EUA.

La captura de CO₂ podria ser una peça angular en la lluita contra el canvi climàtic

La comunitat científica ha assegurat que la captura de CO₂ podria ser una peça angular en la lluita contra el canvi climàtic. Per aquest motiu, alguns tecnòcrates com Bill Gates, fundador de Microsoft, o Elon Musk, fundador de Tesla, estan fent costat a companyies i projectes que estan treballant en aquesta línia.

Musk va anunciar el febrer de 2021 que destinarà 85 milions d’euros a les millors innovacions tecnològiques mitjançant el seu Premi d’Eliminació de Carboni. Carbfix serà una de les companyies que rebrà part d’aquesta suma econòmica.