El divendres 27 de setembre serà un dia que passarà a la història de la lluita contra el canvi climàtic. Segons ha comunicat la instigadora d’aquest moviment, Greta Thunberg, en les seves xarxes socials, i ha corroborat The Guardian, en aquesta setmana pel Clima i la Climate Strike, han participat al voltant de 6 milions de persones. En 150 països de tot el món gent de diverses generacions ha sortit al carrer per a reivindicar més acció política per part dels governs per a afrontar la situació d’Emergència Climàtica que aquesta sofrint el planeta.

I és que tal com es porta alertant des que es va signar l’Acord de París (2015) durant la COP 21, per a no entrar en una situació irreversible per a la supervivència de la Terra hem de limitar a 1,5 °C l’augment de la temperatura planetària -respecte als nivells preindustrials-. Això significa aplicar mesures i accions ZEO per a descarbonizar l’economia i la societat de manera immediata.

Si la setmana passada la Setmana pel Clima començava amb una visita de Greta Thunberg a Nova York per la Cimera del Clima i amb el compromís de més de 77 països a ser ZEO per a 2050, el divendres culminava amb aquesta manifestació descentralitzada i massiva impulsada pels col·lectius, Fridays For Future, Families For Future i Rebellion Extinction, entre altres.

Aquesta setmana, s’ha demostrat el poder del moviment a favor del clima. “El poder de la gent és més poderós que la gent en el poder. Ha estat la mobilització més gran pel clima de la història, i això és només el principi. És el nostre moment i no anirem enlloc” van explicar fonts de l’organització de Fridays For Future a The Guardian.

“Continuarem lluitant fins que els polítics deixin d’ignorar la ciència, i les companyies de combustibles fòssils es facin responsables dels seus crims contra el nostre futur, com haurien d’haver fet fa dècades” corroboraven fonts del moviment internacional ZEO 350.org.

Molt ha plogut des que Greta Thunberg va començar a manifestar-se en solitari davant del Parlament suec demanant acció climàtica, i aquest divendres les protestes van ser massives en països com Itàlia, amb més d’1 milió de manifestants, i Espanya, Holanda i Nova Zelanda on va haver-hi un 3,5% de seguiment. Greta Thunberg es va sumar a la Climate Strike de la ciutat de Montreal on la seva alcalde, Valerie Plante, va confirmar la participació de 500.000 persones.

A Barcelona, on es va deixar caure PlataformaZEO, la delegació del moviment Fridays For Future parla d’unes 100.000 persones. Els manifestants van ocupar gairebé mig quilòmetre de l’Avinguda Diagonal i van marxar fins a Plaza Catalunya, on es va llegir un manifest i es van celebrar diversos concerts. Entre la massa activista, es podien veure famílies senceres de tres generacions, grups d’estudiants d’universitats, grups de nens acompanyats dels seus professors i col·lectius ecologistes com a Ecologistes en Acció, Rebellion Extinction i alguns partits de caràcter ecologista com a ICV, PACMA o Unides Podem.

A la resta d’Espanya, a Madrid es va observar un seguiment similar a la de la ciutat catalana amb una participació de 150.000 mentre que a València, les concentracions van sumar uns 15.000 assistents i a Màlaga van arribar a 3.000. A Amèrica Llatina les mobilitzacions han estat menys multitudinàries però es destaquen les concentracions de Ciutat de Mèxic, Bogotà i l’Argentina.

Sens dubte, com va succeir en la 2a Vaga Climàtica celebrada el maig passat, aquesta Vaga pel Clima també ha deixat un bon nombre de frases i enginyoses pancartes que han impactat als mitjans de comunicació i desperten consciències. S’ha vist una clara tendència ha reivindicar cada vegada més, la construcció d’una societat ZEO -zero emissions-, amb tot tipus de cartells que advoquen per la reducció de la petjada de carboni.

També han persistit les demandes relacionades amb el consum de plàstics i el consum de carn. Els més petits han mostrat tota la seva creativitat amb acolorides pancartes amb dibuixos i fins i tot amb creacions com “el monstre de plàstic”. En la manifestació de Barcelona un grup va escenificar el “capitalisme” impulsor de l’economia del carboni, amb un excrement i un altre grup d’artistes es van disfressar amb acolorides disfresses de peixos i naturalesa, per a reivindicar que “les eleccions importen”.