La primera instal·lació d’autoconsum elèctric compartit a Espanya ja està operativa. Es tracta d’un bloc de cases situat en una ciutat als afores de Barcelona, Rubí. Aquesta instal·lació duta a terme per la companyia capdavantera en renovables, Holaluz, proporcionarà energia elèctrica mitjançant 7 mòduls d’energia solar fotovoltaica i una bateria intel·ligent.

HolaLuz es farà càrrec del subministrament extra dels habitatges

Per cobrir l’electricitat que falta, Holaluz es farà càrrec del subministrament extra amb una “tarifa ajustada a les seves necessitats”. Ja que segons la pròpia companyia informa en el seu blog la previsió és que aquesta pionera instal·lació generi uns 3.780 kWh anuals enfront dels 5.700 kWh que habitualment necessiten aquests habitatges.

Endesa ha trigat més d’un any a donar via lliure al projecte d’autoconsum eléctric compartit

Malgrat aquesta notícia tan ZEO, la companyia impulsora d’aquest projecte no ha dubtat a criticar les traves burocràtiques imposades per les companyies distribuïdores de la zona en un comunicat recollit pel diari ARA. I és que el pes de legalitzar una instal·lació de autoconsum compartit a Espanya recau en les companyies elèctriques de la zona. En el cas de Catalunya, Endesa, ha trigat gairebé un any a donar via lliure a aquest projecte que ja podria haver-hi estat operatiu al juliol de 2017.

Les traves burocràtiques que descriu Hola Luz simbolitzen les dificultats que tenen les renovables per entrar en el sector energètic espanyol. En aquest sentit és important que els governs siguin més ZEO i instin a les companyies a facilitar una transició energètica a les renovables.

LA POR A L’AUTOCONSUM ELÈCTRIC COMPARTIT

Amb aquesta instal·lació compartida els veïns d’aquests habitatges de Rubí no només són més ZEO en consumir 100% energies renovables, sinó que a la llarga s’estalviaran molts diners. Recuperada la inversió inicial de 9.000€ – incloent manteniment-, els veïns s’estalviaran aproximadament 460€ a l’any. Només hauran de pagar per la seva electricitat un import mínim a Holaluz per l’energia extra que no arriba a generar la seva instal·lació fotovoltaic.

LA TRAVA DE L’IMPOST Al SOL

Tenir una instal·lació d’autoconsum elèctric compartit és sens dubte, no solament una forma de contribuir a frenar el canvi climàtic, sinó una forma de reduir despeses. I si és així, perquè hi ha tan poques iniciatives d’aquest tipus?

El 95% de les llars catalanes podrien generar la seva pròpia energia a través del consum fotovoltaic

En països com Alemanya, amb molta menys capacitat solar que Espanya, ja existeixen comunitats senceres que utilitzen aquest sistema per al seu subministrament regular elèctric. Fins i tot a Espanya, el propi Govern de Catalunya ha declarat que el 95% de les llars catalanes podrien generar la seva pròpia energia a través de consum fotovoltaic.

L’impost al sol no s’aplica a les instal·lacions domèstiques

Fins a Juny de 2017, l’autoconsum compartit era il·legal

D’altra banda, en el cas de l’ autoconsum eléctric compartit es regula sota una altra legislació. Durant l’últim mandat del PP, Mariano Rajoy va prohibir aquesta pràctica no desmarcant-se de les barreres legals que feien l’autoconsum compartit il·legal. Però després de la marxa de Rajoy, el Tribunal Constitucional va aixecar aquesta prohibició al juny de 2017 pel que l’autoconsum compartit ja és legal, encara que no estigui regulat pel propi Govern.

Davant aquest petit avanç, la majoria de defensors de l’energia verda confien que Pedro Sánchez pugui ser un president més ZEO i arribi a posar en l’agenda política el tema de l’impost al sol i la seva eliminació.