És possible comprar plaques solars a meitat de preu i amortitzar la inversió en 4 anys? Sí, és possible. El moviment social Col·lectiu Solar és una iniciativa que està promovent la sobirania energètica per tots els municipis de tota Catalunya. Col·lectiu Solar abarateix la compra de plaques solars fotovoltaiques establint grups de compra per localitzacions. Quan s’apunten un número determinat de cases, es tanca el col·lectiu i es fa la comanda massiva de plaques solars. Gràcies a aquest pioner sistema s’abarateix el cost de les plaques un 40% i es redueix el temps d’amortització en 4 o 6 anys -en comptes dels 10 a 15 anys convencionals-.

Aquest mes obriran el grup de compra del Vallès Occidental i faran especial incidència en la zona de Bellaterra, una urbanització amb un gran potencial gràcies al fet que compta amb un alt nombre de cases entre les seves edificacions. “Abans havíem de vigilar amb walkie talkies que ningú veiés que estàvem fent una instal·lació solar fotovoltaica” assegura Sjoerd Gaastra, un dels impulsors de la iniciativa Col·lectiu Social i partner de l’empresa RevoSolar. “Ara estem a punt d’arribar a les 2.000 instal·lacions fotovoltaiques”.

Com neix la idea de crear un moviment de compra col·lectiva de plaques solars?

Tot neix des de l’empresa de gestió i instal·lació d’energia solar, Revosolar, que des de fa 15 anys vèiem que no hi havia manera de normalitzar l’autoconsum. Hi havia molta inseguretat, que si multes, que si estava mig prohibit… Hi havia una campanya de desinformació expressa per part del govern que no deixava al ciutadà acabar de fer el pas.

Quan ja estava clar que l’autoconsum fotovoltaic es legalitzava, conforme la Llei Europea, encara hi havia problemes perquè la gent no sabia com fer el canvi. Nosaltres som una empresa de Celrà, on governa la CUP. Ens vam reunir amb el seu alcalde per explicar-li que per exemple, a Perpinyà, estava tot ple de panells mentre que en entrar a Catalunya, no en veies cap. Vam decidir trencar aquest desconeixement. Vam decidir fer 4 o 5 instal·lacions solars a diferents pobles de la zona. D’aquesta manera els veïns les veurien i s’animarien a fer el pas. Volíem normalitzar el fet de tenir plaques solars a casa teva.

Vam desenvolupar un model per tancar aquest impàs. La fórmula és abaratir al màxim el cost de les plaques solars, reunint a molta gent per tal de fer una única comanda i aconseguir així un preu mínim, el preu de cost fàbrica. El que t’estalvies de la factura d’Endesa anualment és el que pagaràs per la instal·lació i les plaques.

“Hem promogut la sobirania energètica a Girona, Vallès Oriental, Vallès Occidental, Maresme…”

Impulsor Col·lectiu Solar

Aquesta idea la vam portar a terme creant un petit col·lectiu solar a Celrà. A l’inici es van apuntar 12 pobles de la zona fins que al final vam ser uns 44 pobles de l’Alt Empordà. Vam fer una compra de panells per unes 500 cases/instal·lacions i les vam superar arribant a les 650. El fenomen s’ha estès bastant gràcies als mitjans de comunicació, i arran d’això hem fet més col·lectius per tota Catalunya: Estem Vallès Oriental, Vallès Occidental, Maresme…

Fins al moment quanta gent s’ha passat a l’energia solar neta gràcies a la iniciativa col·lectiu Solar?

Fins ara, amb el col·lectiu solar, 1734 llars han fet la instal·lació de plaques solars, i estem a punt d’arribar a les 2.000. Ja fa 15 anys que batallem per la transició energètica. Fa 3 anys vam estar instal·lant en un poble prop de Celrà i vam haver de contractar dos nois, un a cada extrem del carrer, amb walkie talkies perquè vigilessin que no vingués ningú. Instal·lar plaques solars semblava una pràctica il·legal i poc recolzada per part de les administracions. La nostra tasca diària era lluitar contra la il·legalitat, ara el que lluitem és per informar i donar a conèixer aquesta possibilitat al nombre més gran de persones.

La iniciativa de compra col·lectiva per abaratir el cost de la instal·lació, és una iniciativa que també es fa a escala europea o la resta d’Espanya?

Si, jo fa 40 anys vivia a Holanda i allà sempre ha estat una cosa molt normal; en països nòrdics és un model força estès. Vam agafar aquest model adaptat a la realitat d’aquí. El problema és que aquí si les persones no ho veuen clar i no volen posar diners per endevant, no estan acostumats. Per això hem fet més de 60 xerrades en tots els pobles explicant-ho bé i al final la gent s’ha volgut inscriure.

Creus que cada cop hi ha més gent que es vol passar a l’autoconsum fotovoltaic? Quina és la raó a parer teu?

Ara ja és un tema normalitzat. El col·lectiu ha servit per mobilitzar a la gent, per activar i dinamitzar el tema. Ara per exemple el col·lectiu de Girona ja s’ha obert dos cops: hi ha una demanda contínua d’instal·lacions solars. Tinc un company que treballa a l’oficina d’Iberdrola que m’ha assegurat que abans del moviment Col·lectiu Solar, no venia ningú a comprar o instal·lar panells solars. Ara m’ha comentat que tenen com 15 demandes de panells a la setmana. Crec que hem fet una gran feina de conscienciació, difusió i normalització.

“Tinc un company que treballa a l’oficina d’Iberdrola que assegura que abans del moviment Col·lectiu Solar, no venia ningú a comprar panells solars. Ara tenen com 15 demandes de panells a la setmana”

Impulsor Col·lectiu Solar

Per tota aquesta tasca de normalització i difusió rebeu algun tipus d’ajuda o subvenció estatal?

No rebem res. En aquest cas, gràcies a aquesta tasca de difusió hem obtingut un gran nombre de clients per a Revosolar, empresa experta en instal·lacions fotovoltaiques. Altres països reben ajudes i subvencions de manera recurrent.

Per quina raó establiu grups de compra per localitzacions?

Bàsicament perquè no és només fer una compra de plaques solars; també s’han d’instal·lar. Nosaltres necessitem que siguin cases properes les unes de les altres per fer la instal·lació de manera eficient. Si no, sería un cost massa elevat. No podem anar a una distància de 200 km per instal·lar, seria poc sostenible i la ruïna per l’empresa que hi ha al darrere.

Amb el Kit Solar fotovoltaic que instal·leu habitualment, les llars haurien de seguir instal·lades a la xarxa convencional?

Sí, has d’estar connectat en xarxa perquè és autoconsum: Només produeixes durant el dia i pots tenir profit durant el dia. A la nit has d’estar connectat a la xarxa, però això passa a tots els països. De moment el fet de tallar completament amb la xarxa, estar aïllat, és molt més complicat perquè requereix tenir una bateria de liti. Una sola bateria ja val 6.000 €.

“La llei ha canviat i ja podem injectar energia sobrant a la xarxa durant el dia i treure-la a la nit, quan ja no en produeixes”

Impulsor Col·lectiu Solar

A més a més diuen que les bateries d’ara encara no són prou bones en relació “qualitat i preu” per a invertir-hi no?

Exactament. A més ara jo no recomanaria bateries a ningú. La llei ha canviat i ja podem injectar energia sobrant a la xarxa durant el dia i treure-la a la nit, quan ja no en produeixes. Aquesta energia que tu consumeixes durant el dia, encara que la hagis fet entrar a la xarxa, és propietat teva, i a la nit la pots recuperar. És la idea de veure la xarxa elèctrica nacional com la bateria comunitària on tothom pot ficar i treure la seva energia. Per això no fa falta tenir bateries.

La vostra iniciativa està enfocada a la instal·lació en tota mena d’habitatges, per exemple, també a blocs de pisos?

En ciutats tenim poques possibilitats perquè hi ha moltes cases i poc espai per poder instal·lar-hi les plaques. La iniciativa està més enfocada a persones que tenen un habitatge unifamiliar, més aviat en pobles o petites ciutats.

Si parlem de números a la factura, després dels 4 a 6 anys d’amortització, de quant estalvi anual en energia estaríem parlant?

Tot depèn de la potència i del consum, però de mitjana són unes 10 plaques solars i uns 3.000 W de potència. Això t’estalvia entre 60 i 80 € al mes en la factura de la llum. A l’any estaríem parlant d’uns 700 i 900 € d’estalvi. Això vol dir que si t’ha costat 4.000 €, que és el que acostuma a costar quan fas la compra amb el Col·lectiu Solar, en 4 anys ja ho tens amortitzat.

He vist que teniu 2 tipus de compra, una per col·lectius residencials i una altra per col·lectius agropecuaris. La compra per a col·lectius agropecuaris està funcionant tan bé com la compra de residencials?

El què passa amb la compra de col·lectiu agropecuaris, és que són instal·lacions molt grans i que necessiten molta potència, per tant son molt més car. El problema és que al sector de la pagesia no els hi donen cap crèdit ni cap classe d’ajuda per fer el pas, per fer la transició. Aquí trobem un problema de crisis econòmica que està fent molt difícil començar una transició a l’energia solar en el sector. És una pena perquè sabem que generaria un gran estalvi de diners, però no tenen prous mitjans per a invertir.

Ara mateix quants col·lectius teniu oberts?

Ara mateix estem amb Alella i les ciutats de la zona: Cristiana, Montgat i Masnou. Vam començar amb un petit col·lectiu de 80 i al final s’ha apuntat molta gent hi hem hagut d’ampliar a 200. Finalment estem amb uns 230 i en breu tancarem el col·lectiu i començarem amb la instal·lació.

I també teniu un col·lectiu del Vallès Occidental on el dijous fareu especial incidència en la urbanització de Bellaterra?

Sí, aquest començarà ara a l’Abril i tancarà al juliol. Hem definit unes 150 instal·lacions per al Vallès Occidental i unes 150 per al Penedès. En total esperem que s’apuntin unes 300 cases. Ens agradria que fossin més, però per temes organitzatius i logístics hem de deixar-ho en 300, no donem abast amb les instal·lacions. Ja ens agradaria fer un col·lectiu de 500 o 600 a Bellaterra, però tenim massa fronts oberts i necessitem de un a dos dies per muntar la instal·lació a cada casa.

“Després de 15 anys de frenar i posar traves al sector fotovoltaic, ara que tot és legal, ens trobem amb el problema de què no hi ha professionals qualificats per fer aquesta feina”

Sjoerd Gaast

Impulsor Col·lectiu Solar

L’altre problema és que no hi ha instal·ladors. Hem hagut de fundar una acadèmia d’instal·ladors per resoldre aquest problema. Ens agrada dir que estem fabricant instal·ladors. Després de 15 anys de frenar i posar traves al sector fotovoltaic, ara que ja tenim total llibertat i tot és legal, ens trobem amb el problema de què no hi ha professionals qualificats per fer aquesta feina.

Ara hi ha moltes menys traves administratives per a la transició a Espanya?

Ara el denominat “impost al sol” ja no existeix. El president Pedro Sánchez l’ha canviat perquè la Unió Europea, en la inserció parlamentària a Brussel·les el 2018, va declarar l’impost espanyol del Sol un impost il·legal. A Espanya li han donat un any per posar-se al nivell de la resta de països europeus en el tema d’energies renovables. Estem ara mateix lluitant per un canvi de model energètic, estem en transició energètica global del planeta.

Això no només és important pel planeta, pel canvi climàtic, també hi ha certs interessos econòmics. S’està creant tot un nou teixit industrial d’empreses e iniciatives noves: cotxes elèctrics, bombes de calor, noves energies renovables… A Espanya també l’interessa regenerar el seu teixit empresarial, sino ens quedariem al derrere.

Quina creus que serà la data en la qual podrem tenir ja la meitat de població abastint-se amb energia renovable?

Hi ha un Pla Europeu que parla del 2035 com una línia vermella. A partir del 2035 estarà prohibida qualsevol classe de combustió. En els països nòrdics com Holanda, en només 7 anys ja estarà prohibit comprar cotxes híbrids, de gasolina o gasoil. També estaran prohibides les calderes de gas. La transició està en plena marxa, l’únic país que va tard es Espanya.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 5.00 out of 5)