El diumenge 9 de juny el divulgador i conferenciant sobre canvi climàtic, Josep M. Riba, va omplir la Sala Barceloneta de la Fàbrica del Sol per a animar a la societat a actuar enfront d’aquesta problemàtica. Durant la Festa de la Natura, organitzada per la Xarxa de Voluntariat Ambiental i la Xarxa de Custòdia de Territori, Josep M. Riba va estar a càrrec de la conferència “Canvi climàtic: Oportunitat i amenaça alhora”.

Riba va captar l’atenció dels assistents amb ajuda de vídeos i imatges sobre les desastroses conseqüències que podria ocasionar el canvi climàtic. “Si no comencem a reduir les emissions de CO2, no serem capaços de mantenir per sota dels 2° l’increment de la temperatura del planeta – respecte als nivells pre industrials-“ va alertar el també president de PlataformaZEO.

Segons l’expert, és possible aconseguir complir els objectius de l’Acord de París (2015), “si comencem a actuar també nosaltres”. “Haver vingut a aquesta conferència i mostrar interès pel problema ja és un gran pas” va dir només començar la conferència als 40 assistents. “Després d’això serà necessari que ens impliquem en la lluita contra el canvi climàtic a la nostra vida diària”.

En comptes de retreure a la societat que ha de ser més ZEO, hem de reconèixer els seus petits mèrits

Josep Mª Riba

Divulgador ambiental

I és que el divulgador ambiental creu que la millor forma per a arribar a la societat i implicar-la en la lluita és “demostrar-los que existeix una oportunitat, i mantenir un reforç positiu constant”. “Està demostrat que la gent se sent bé quan realitza accions a favor del medi ambient. Així que, en comptes de retreure’ls que han de ser més ZEO, hem de reconèixer els seus petits mèrits” aclareix Riba.

Mercedes Carrera, una de les assistents de la conferència va assegurar que després d’això, ha vist la clara necessitat de “fer coses” enfront d’aquesta problemàtica. “Pensava que era molt difícil fer quelcom realment significatiu a títol personal; Però hem vist molts exemples d’accions per a reduir emissions en l’àmbit de l’alimentació, la mobilitat o les energies renovables, que no són tan difícils de fer i són assequibles per a les nostres butxaques” ha aclarit Carrera.

Un dels eixos fonamentals de la conferència “Canvi climàtic: Oportunitat i amenaça alhora” són les solucions. “És important mostrar perquè és tan important lluitar per aturar aquest problema – les conseqüències negatives del canvi climàtic-. Però, no ens hem de centrar en això, sinó en: ‘Què podem fer nosaltres per a solucionar-ho?'” insisteix. “La clau és fugir de la visió fatalista i intentar implicar la ciutadania des del positivisme i l’optimisme” aclareix Josep M. Riba.

Els mitjans de comunicació contribueixen al pessimisme enfront del canvi climàtic

El problema del canvi climàtic cada vegada aconsegueix tenir més espai en els mitjans de comunicació encara que a vegades només es mostra una visió fatalista d’aquest. Segons l’autora del llibre “Com canviar la teva vida canviant el món” els mitjans de comunicació han tractat el canvi climàtic com “un monstre” que és impossible combatre. Solitaire Townsed ha estudiat el discurs mediàtic sobre aquest tema arribant a la conclusió que els mitjans només se centren en el problema i no en la solució, “i això ha generat cert pessimisme entre la població“.

Aquest factor i la desconfiança en els polítics, han donat motiu al fet que un 34% de la població cregui que no aconseguirem solucionar aquest problema. Les dades d’un estudi Internacional publicat per Ipsos , revelen que un 14% de la població es mostra pessimista i un 20% fatalista – la majoria d’ells joves-. Així i tot el percentatge de la població que es mostra optimista enfront d’aquesta problemàtica i que creu que encara existeix solució, ascendeix a una xifra més tranquil·litzadora: un 54%.