A escala mundial, el transport és responsable del 32% del consum de l’energia i del 23% de les emissions de diòxid de carboni, segons dades del Ministeri de Transports i Mobilitat Urbana del 2018. A més, des de l’any 2000, aquest sector ha experimentat un creixement de la demanda d’energia del 45%.

A Espanya, segons l’últim inventari nacional d’emissions GEH, un 27% d’emissions procedeix del transport. Tenint en compte aquestes xifres, resulta fonamental prendre mesures per reduir la petjada de carboni de la mobilitat. Tal com assenyala la Comissió Europea, una de les claus per a combatre el canvi climàtic i aconseguir una societat ZEO és apostar per la mobilitat elèctrica.

El PERTE VEC, un projecte liderat per Grup Volkswagen i SEAT

Actualment, existeix un projecte estratègic i estatal per a la recuperació i la implementació del vehicle elèctric i connectat. L’anomenat PERTE VEC, liderat pel Grup Volkswagen i SEAT, en el qual participen 62 empreses, pretén ser la palanca per revolucionar la indústria de l’automoció a Espanya.

Aquest projecte preveu la creació de tot l’ecosistema necessari per a la fabricació de cotxes elèctrics a Espanya. En aquest sentit, tal com assenyala SEAT, es tracta de l’agrupació empresarial més important de la història de l’automoció espanyola. I, precisament, entre les empreses associades es troba Iberdrola, la companyia que permetrà que aquesta electrificació del transport sigui sostenible.

El PERTE VEC pretén mobilitzar una inversió rècord en la història. Es destinaran més de 7.000 milions d’euros a electrificar el transport a Espanya, i es convertirà en una plataforma europea (hub) per activar la fabricació de vehicles elèctrics. Gran part dels diners per activar aquesta iniciativa provindrà dels fons europeus Next Generation EU.

El pla Next Generation EU, a més d’establir nous fons per a articular una sortida verda de la crisi sanitària, té l’objectiu de reduir en un 55% les emissions GEH el 2030 i aconseguir la neutralitat climàtica el 2050.

El cotxe elèctric és realment la millor opció per fer el transport més sostenible?

Malgrat que algunes persones de la comunitat climàtica i la comunitat europea apunten al vehicle elèctric com la millor opció per fer el transport més sostenible, hi ha alguns detractors d’aquest sistema.

I és que, segons l’Associació Empresarial per al Desenvolupament i l’Impuls del Vehicle Elèctric (AEDIVE), un cotxe elèctric consumeix una mitjana de 15 KWH d’electricitat per cada 100 quilòmetres. Per tant, si l’energia amb la qual es mou aquest automòbil no és neta, estaríem generant al voltant de 58 grams de CO₂ per quilòmetre recorregut.

D’altra banda, segons dades de l’Agència Europea del Medi Ambient, un cotxe de gasolina estàndard emet una mitjana de 143 grams de CO₂ per quilòmetre.

Per tant, en el cas que l’energia amb la qual funcioni el cotxe elèctric no sigui d’origen sostenible, estaríem parlant d’un estalvi de gairebé un 50% de CO₂.

No obstant això, un altre dels problemes als quals apunten els experts és el de les bateries. En aquest sentit, un informe de la companyia Volvo ha reconegut que la petjada de carboni de la producció de les bateries d’ió-liti i altres materials llastren la seva eficiència ecològica. Sobretot, perquè encara no han aconseguit descobrir la fórmula perfecta per a poder reciclar-les sense que això suposi un problema per al medi ambient.

Malgrat aquests dos handicaps, les vendes de cotxes elèctrics van arribar als 6,6 milions d’unitats el 2021, més del triple que el 2019. Segons l’Agència Internacional d’Energia (IEA), gairebé el 9% del mercat mundial d’automòbils és elèctric.

La mobilitat interurbana elèctrica

A més dels avenços en el procés cap a l’electrificació del parc d’automòbils a Espanya, també s’estan assolint grans avenços en l’àmbit de la mobilitat interurbana.

Des de les ciutats fa anys que s’estan impulsant les Zones de Baixes Emissions, per reduir el trànsit de vehicles de motor o dièsel. A més, també s’han implantat nous sistemes de carril bici per impulsar la mobilitat a través de bicicletes o patinets elèctrics.

De fet, l’alcaldessa de la ciutat de París, Anne Hidalgo, està mirant d’aplicar un nou sistema per convertir la capital francesa en una ciutat dels 15 minuts.

Hidalgo es va inspirar en l’estudi del professor de la Universitat de la Sorbona, Carlos Moreno: “La ciutat dels quinze minuts: per un nou chrono-urbanisme”, per mostrar un nou model de ciutat molt més sostenible.

La idea principal de Carlos Moreno és poder adaptar les urbs perquè els ciutadans no necessitin més d’un quart d’hora per arribar al seu treball o per fer la compra. Aquest model permetria impulsar el transport a través de les bicicletes o patinets, siguin elèctrics o convencionals.

La ciutat dels quinze minuts busca retornar el protagonisme a les persones en les grans ciutats, eliminant gradualment els cotxes i així aconseguint una millor qualitat de l’aire que respiren els ciutadans. D’aquesta manera Anne Hidalgo busca construir una nova mobilitat capaç de connectar la ciutat de forma més sostenible.

La revolució de la bici i el patinet elèctric

Tot apunta al fet que no només són els cotxes els que estan patint una autèntica revolució: també ho està fent el sector de la bicicleta elèctrica. Segons l’AMBE (Associació de Marques i Bicicletes d’Espanya), el 2021 es va incrementar un 150% la demanda de bicicletes elèctriques.

Pel que sembla, els usuaris cada vegada valoren més positivament aquest mitjà de transport, tant per la ciutat com per a realitzar esports de muntanya.

Carlos Núñez, secretari general de l’AMBE, va explicar en una entrevista a la Plataforma ZEO: “Malgrat que la bici elèctrica té més acollida en el sector dels esports, la urbana va creixent a un ritme d’un 70% cada any. Així i tot, és evident que tenim una baixa quota en el repartiment modal de la bici en els desplaçaments quotidians. Això no impedeix que el potencial de la bici elèctrica urbana sigui enorme”.

Patinets elèctrics, un vehicle en auge

El mateix va succeir l’any 2018 amb els patinets elèctrics. Anteriorment el patinet elèctric solament era utilitzat per empreses turístiques com una manera de donar als visitants una visibilitat completa de la ciutat i poder desplaçar-se més ràpidament.

Segons la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta a Espanya, s’estima que actualment 1,3 milions d’usuaris fan servir el patinet elèctric diàriament. A poc a poc, el patinet elèctric està esdevenint un vehicle de mobilitat personal (VMP), i està substituint l’ús del cotxe o combinant-lo amb l’ús del transport públic.

Tal com es recull en aquest article, sembla que l’elèctric està en auge.

Hem de recordar que el transport és un dels sectors que més contribueixen al canvi climàtic. Per aquest motiu, és fonamental activar nous mecanismes d’acció i plans per electrificar la nostra manera de moure’ns pel món. I això no només ha d’aplicar-se als cotxes, les bicicletes i els patinets, sinó també a altres mitjans de transport com l’avió, el vaixell o els trens.

Perquè, per tal d’aconseguir una mobilitat 100% ZEO, hem d’electrificar de manera transversal tots els mitjans de transport i fins i tot explorar noves tecnologies com el cotxe d’hidrogen.