A mitjans de juliol del 2021, la Comissió Europea va presentar el paquet Fit for 55 o Objectiu 55. En ell es recullen les revisions i iniciatives vinculades a les accions climàtiques del Pacte Verd Europeu. Aquest programa de treball per al 2021 serà el primer pas per aconseguir reduir la neutralitat climàtica a Europa el 2050.

Tot i així, el nom d’aquest document ve donat per un altre dels objectius que s’hi recullen, aconseguir reduir les emissions GEH en un 55% per al 2030, respecte a les del 1990.

L’actual ministra del MITECO (Ministeri de Transició ecològica i el Repte Demogràfic), Teresa Ribera, va assegurar que es tracta d’un paquet de mesures “no només compatible, sinó congruent, que impulsa les energies renovables, que els objectius estan alineats amb la nostra pròpia Llei, […] i que facilita una acció transversal en tots els camps de reducció d’emissions, però facilitarà l’adaptació a l’efecte del canvi climàtic”.

Per a la ministra Ribera, Fit for 55 estableix el camí cap a la transició ecològica i “És un pas significatiu i complex”.

Els col·lectius ecologistes consideren que el Fit for 55 continua sent poc ambiciós

No obstant això, col·lectius ecologistes com Greenpeace no van dubtar a expressar el seu malestar amb aquest pla ratllant-lo de poc ambiciós. Segons l’entitat, malgrat els cridaners anuncis de la Comissió Europea, el paquet de propostes polítiques no està a l’altura necessària per tal de contenir la crisi climàtica.

“Malgrat el bombo i , moltes polítiques no entraran en vigor fins d’aquí a deu anys o més, com l’eliminació progressiva dels cotxes contaminants a partir del 2035, mentre que unes altres en realitat alimentaran el foc, com etiquetar la crema d’arbres com a energia renovable” va explicar als mitjans, Jorgo Riss, el director de Greenpeace.

Una de les qüestions més controvertides d’aquest pla és que considera la biomassa com una energia renovable. En aquest sentit, la comunitat científica està demanant a la UE que es retracti i exclogui la biomassa destructiva dins de les seves polítiques energètiques a causa del gran impacte en la naturalesa i el clima. No hem d’oblidar que els arbres i els boscos són els majors pulmons del Planeta Terra i la seva destrucció redueix la seva capacitat com a embornal de CO₂.

Per això Greenpeace ha demanat a la Comissió que únicament doni suport a la crema de residus de la fabricació de productes de fusta, o de veritables residus d’altres processos.

Es destinaran 750.000 milions d’euros al Fit for 55

Malgrat les desavinences amb els col·lectius ecologistes, el que està clar és que Europa destinarà un 37% del fons de recuperació de Next Generation, 750.000 milions d’euros, per aquest pla que materialitza els objectius del Pacte Verd Europeu. Al mateix temps, el 30% del pressupost de Next Generation UE es finançarà mitjançant els bons verds.

Els governs emeten aquest tipus de bons perquè les empreses, privades o públiques, puguin rebre fons que únicament poden ser utilitzats per finançar projectes amb un impacte positiu sobre el medi ambient.

L’11 de desembre del 2019, Ursula von der Leyen, presidenta de la Comissió Europea, va presentar el Pacte Verd Europeu, l’objectiu del qual era augmentar l’ambició climàtica del continent europeu per al 2030 i invertir un gran capital per aconseguir descarbonitzar la nostra societat i economia.

En aquest pla, també anomenat Green New Deal, va quedar recollida la voluntat de convertir Europa en el primer continent ZEO -Zero Emissions Objective- del Planeta per al 2050.

A més, aquest document recollia nous objectius per a salvaguardar la biodiversitat, impulsar l’economia circular i reduir la contaminació. El Fit for 55 fomenta la reconversió ecològica de la indústria europea i tracta de garantir una transició justa per a les regions i els treballadors afectats.

El Fit for 55 està basat en el Pacte Verd Europeu

El Pacte Verd Europeu demostra un clar compromís per part de la política europea internacional, d’impulsar un pla global i responsable per augmentar l’objectiu de reducció d’emissions de la Unió Europea per al 2030.

Tot això, en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) recollits a l’Agenda 2030. Aquests són un conjunt d’objectius que promouen l‘activació d’una agenda universal ambiciosa que prioritza els drets de les persones i la Salut del planeta per sobre de tot, sense deixar ningú enrere.

Per poder jutjar l’excel·lència d’aquest pla, que ha generat un autèntic debat polític i està en boca de tots, és important saber quines són les mesures i accions principals que proposa.

Compensacions (també anomenades UTCUTs)

El Fit for 55 estableix un nou marc polític que afavoreix la compensació d’emissions. Per poder complir amb l’objectiu d’aconseguir la neutralitat climàtica per al 2050, la Comissió Europea creu que és important tenir en compte la quantitat d’emissions GEH (Gasos d’Efecte d’hivernacle) que pot absorbir la natura.

Aquest pla posa el focus en el sector dels UTCUT (sectors del canvi de l’ús de la terra i la silvicultura), que inclou les emissions i absorcions de GEH associades a les activitats silvícoles i al canvi d’ús de la terra. Considera que és l’únic sector que consistentment absorbeix CO₂, fet que el converteix en el més rellevant pel seu potencial de mitigació.

No obstant això, les entitats verdes asseguren que la compensació d’emissions en projectes verds podria ocultar la insuficiència de les mesures per reduir les emissions en altres llocs.

Mobilitat Elèctrica

Segons el nou pla, el 2035 serà l’últim any en què es venguin cotxes nous amb motor de combustió. Aquesta mesura impulsarà una ràpida transició a la fabricació de vehicles elèctrics per part de les marques i companyies automobilístiques. En poc més de deu anys, hauran de canviar el seu sistema de muntatge i producció, models de vehicles i motors, per adaptar-se a la nova era de la mobilitat sostenible.

Malgrat aquest gran avenç, el moviment pel clima creu que aquesta mesura arriba set anys tard. A més, asseguren que el focus de la transició a la mobilitat verda hauria d’estar en la reducció de l’ús de l’automòbil i l’aposta pel transport públic, el tren o la bicicleta. També en la conversió de les ciutats a la sostenibilitat, com la ciutat dels 15 minuts.

És important tenir en compte que les emissions GEH vinculades a la fabricació, transport i comercialització d’un vehicle elèctric sempre seran més grans que les d’una bicicleta o totalment evitables, en cas d’apostar pel transport públic.

Energia renovable

L’expansió global de les renovables, serà una de les principals mesures per aconseguir la neutralitat climàtica l’any 2050. Així i tot, s’espera poder veure els primers resultats d’aquest pla el 2030.

L’objectiu de consum final d’energia renovable per aquest any haurà de ser del 40%. Actualment, la quota de consum d’energia neta és del 19,5%, per la qual cosa en menys de deu anys Europa haurà d’augmentar-la un 20,5%.

Mercat d’emissions

En l’última dècada, el mercat de drets d’emissió (MTS), va aconseguir cotes de 50 € per tona de CO₂ emesa. Emetre CO₂ cada vegada és més car, i per això, les companyies busquen maneres per reduir la seva petjada de carboni i així evitar pagar aquesta elevada taxa.

El Fit for 55 endurirà aquest mercat retirant bons d’emissions a les indústries i a tota mena de centrals de generació d’electricitat contaminants.

El 2023 inclouran el sector marítim en el règim d’MTS. Es tracta d’un gran avenç per a l’acció climàtica, especialment si tenim en compte que només a Espanya, aquest sector emet 139 milions de tones de CO₂, entre mercaderies, vaixells de càrrega i transatlàntics o creuers.

Sens dubte, el Fit for 55 estableix una pauta per tal d’iniciar amb mesures i accions reals la transformació verda de la nostra economia. Així i tot, són les mateixes empreses i la societat general qui aconseguirà que aquests objectius es compleixin prenent consciència i actuant en benefici del Planeta.

Estàs pensant en establir un objectiu de neutralitat climàtica per a la teva empresa?

Vols compensar la teva petjada de carboni i no saps com?

Posa’t en contacte amb nosaltres i et guiarem en el teu camí cap a la sostenibilitat.