Després del període de pandèmia, les empreses treballen per tal de dur a terme una sortida verda de la crisi sanitària. La sostenibilitat està passant a ser un avantatge competitiu per a les companyies, i la descarbonització dels seus models de negoci pròximament serà obligatòria.

La nova Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica, l’aprovació definitiva de la qual està molt a prop, incorpora noves mesures per a promoure la fiscalitat verda en el sector empresarial. La nova legislació obliga les companyies amb un impacte mediambiental elevat, a calcular i fer pública la seva petjada de carboni.

A partir d’ara, els consumidors podran conèixer la contribució de cada empresa a les emissions GEH que provoquen el canvi climàtic. La ciutadania podrà saber quines marques són més nocives per al planeta i els podrà reclamar un major compromís mediambiental.

Sens dubte, es tracta d’un avenç molt ZEO (zero emissions), que fomentarà la transparència i la creació de plans per a la transició ecològica entre les empreses. A més, ajudarà a posar fi al Greenwashing. Les empreses no podran continuar presentant els seus productes com a respectuosos amb el medi ambient. Ara el seu càlcul de la petjada de carboni actuarà com un “certificat” que acreditarà si realment ho són.

La nova Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica recull en una catalogació, el tipus d’empreses que estaran obligades a calcular i a fer pública la seva petjada de carboni i la periodicitat amb la qual hauran de fer-ho. Una vegada feta pública, hauran d’elaborar un Pla de reducció d’emissions GEH que inclogui un objectiu quantificat de reducció en un termini de cinc anys, juntament amb mesures per al seu compliment.

Les companyies podran compensar de manera voluntària la seva petjada de carboni en projectes ZEO

També es mantindrà la possibilitat de compensar de manera voluntària la petjada de carboni de les empreses, en projectes de reforestació o de transició energètica. Aquesta iniciativa tan important per a la lluita i implicació climàtica, ja havia quedat prèviament recollida en el Decret 163/2014, publicat el 14 de març de 2014 en el BOE. En aquest Decret es va crear el registre de petjada de carboni, compensació i projectes d’absorció de diòxid de carboni.

La nova Llei també afecta les entitats financeres. Aquestes hauran de presentar un informe anual en el qual s’avaluïn els riscos climàtics associats als seus projectes d’inversió. Segons el document legal, a partir de l’any 2030, les entitats de crèdit també estaran obligades a publicar objectius específics de descarbonització de la seva cartera de préstecs i inversions.

Davant d’aquest nou escenari, l’empresa Maracanã ha llançat un servei pioner per tal d’ajudar les empreses a conèixer la seva petjada de carboni i motivar-ne la reducció. Aquesta agència de màrqueting, comunicació de proximitat i projectes ambientals, té com a objectiu convertir-se en una baula ZEO (Zero emissions Objective) de la cadena de valor dels seus clients. El que ells defineixen com a “baula blava”.

Des del 2012, Maracanã calcula i compensa la seva pròpia petjada de carboni

Maracanã, des del 2012, calcula i compensa la seva petjada de carboni, i du a terme accions per a revertir-la. Tant és així que el 2016 va adquirir el seu primer vehicle elèctric, una furgoneta zero emissions per a cobrir la seva logística de proximitat. El 2020  Maracanã va començar a generar part del seu subministrament elèctric, a través de plaques solars fotovoltaiques instal·lades en la coberta de les seves oficines.

A més, des del 2017 impulsa aquesta Plataforma ZEO per tal d’ajudar la societat a reduir les emissions de CO₂ i fer front a l’emergència climàtica.

Malgrat haver dut a terme totes aquestes accions per a reduir la seva petjada de carboni, per a Josep M. Riba, president de Maracanã, no és suficient. “Volem anar més enllà i contribuir d’una forma més activa a la sortida verda de la crisi i a l’adopció d’aquesta nova Llei” ha aclarit a la Plataforma ZEO.

Per aquest motiu, ara llança aquesta nova mesura sostenible: A partir del juny del 2021, Maracanã facilitarà als seus clients la Petjada de Carboni de cada acció o campanya que realitzin. D’aquesta manera, Maracanã està ajudant-los a aconseguir el seu objectiu Zero Emissions el més aviat possible.

Segons Josep M. Riba, és important tenir en compte que “per als clients, nosaltres formem part de la seva cadena de subministrament. Per a poder anar reduint les emissions i complir amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), ens necessitem”. El primer que cal fer és conèixer la Petjada de Carboni generada, i així poder afrontar la seva reducció.

Facilitaran una fitxa amb la Petjada de carboni de cada acció realitzada

I és que, segons Riba, “gràcies a la nostra pròpia comptabilització i compensació d’emissions podríem dir que portem des del 2012 sent la baula Zero Emissions (ZEO) de la cadena de subministrament dels nostres clients“. Però ara, “també els lliurarem una Fitxa amb la Petjada de Carboni de cada acció o campanya que realitzin amb nosaltres”.

Aquesta fitxa indicarà:

• Nom de l’acció/campanya
• Característiques principals de la mateixa
• Petjada de Carboni Total de l’acció
• Mix d’emissions per conceptes
• Punts de millora per a reduir-les de cara a les següents
• Mètode de càlcul
• Responsable del càlcul

Segons Maracanã, alguns dels seus clients, com Nestlé i Coca-Cola European Partners, ja han fixat una data i establert un termini per a aconseguir ser Zero Emissions. Altres empreses líders com Acciona, Vodafone Group, Unilever, Mahindra Group, Telefónica, Iberdrola, KLP, Levi Strauss&Co o Hewlett Packard Enterprise s’han compromès a ser ZEO (zero emissions) entre el 2040 i el 2050.

És el moment de sumar-se a la transició ecològica del sector de les empreses. El primer pas per tal d’aturar el canvi climàtic és iniciar la descarbonització de les empreses i per a aconseguir-ho, és indispensable conèixer la petjada de carboni de tota la cadena de subministrament.