Aquesta setmana des de Tolosa, un col·lectiu de personalitats i activistes convida a tots els moviments ecologistes a unir-se per a refundar una alternativa al capitalisme. Ho fan amb una tribuna en el diari francès Liberatión. El manifest incita a la creació d’un teixit associatiu compost per partits ecologistes, empreses, organitzacions i moviments ambientalistes de tota mena. Aquests han de construir “un nou relat: el d’una ecologia que articula emergència social i emergència ambiental inventant noves pràctiques polítiques basades en valors comuns”.

El manifest, signat per eurodiputats, activistes i economistes, centra la lluita pel clima, en els nous col·lectius i moviments ecologistes nascuts al marge de trobades internacionals com la COP. La denominada Generació del Clima, amb Fridays For Future o Rebellion Extinction, és la esperança més gran per a combatre l’emergència climàtica i construir l’anomenat “Arxipèlag ciutadà” de forces ecologistes.

Creem l’Arxipèlag de la metamorfosi ecològica

L’ecologia social i democràtica és avui l’horitzó que busquen els ciutadans desorientats per a tornar a creure en la política, per a tenir esperança. L’estancament liberal-productivista i la pèrdua del significat de l’ideal republicà i europeu, porten a una bona part de la població a caure en el parany de l’ultraliberalisme i les seves conseqüències: un estancament cada vegada major de recursos, danys irreversibles al nostre medi ambient, voler sempre més, la immediatesa, el creixement de les desigualtats i la precarietat o el nacional populisme com una resposta identitària i nacionalista, la por a l’altre, el rebuig dels estrangers i a la solidaritat entre els pobles.

Però a més d’això, a tot arreu de França, a Europa i en el món, estem presenciant un augment de corrents ecologistes gràcies a la nova generació del clima i a la urgència de la crisi climàtica i la crisi de salut generada per la contaminació, l’extinció de la biodiversitat i el saqueig dels recursos naturals.

Aquesta onada verda mostra que la societat no es pot limitar a un gran mercat, on la llei dels diners i els lobbies regnin sobre els altres. En aquest paisatge crepuscular, la petjada dels ecologistes ajuda a recuperar l’esperança. L’ecologia, sempre que sigui totalment social i democràtica, és la nova matriu de la refundació d’una alternativa al capitalisme i l’extrema dreta.

“Hem de combinar l’acció de la Generació del clima amb la transformació política”

El desafiament per als pròxims mesos és abraçar el moviment de la Generació del Clima nascut al marge de la COP 21. Comprenguem aquesta acció radical i aquesta demanda de canvi per a salvar a la humanitat, la mateixa existència de la qual està en perill. Hem de combinar aquest moviment amb la transformació de les institucions polítiques en diversos nivells, iniciant projectes conjunts en els territoris regionals, territoris rellevants per a provar la transició ecològica, social i democràtica.

La urgència ecològica d’avui és cuidar el món de manera col·lectiva i individual. Cuidar a les persones, a la naturalesa, als éssers vius en el seu conjunt i a la democràcia. Això implica la invenció de noves relacions entre organitzacions que reclamen una transformació ecològica de la societat.

Crear un arxipèlag ciutadà

Atomitzades, confinades en els seus respectius camps de la política i en el món associatiu i ciutadà, les forces que representen als ecologistes no estan en condicions d’influir adequadament en el debat públic i de representar una alternativa al sistema, destructor de la vida i del clima. La unitat d’acció s’imposa més enllà de les grans marxes pel clima. Un camí comú ha de ser inventat per a construir un nou relat: el d’una ecologia que articula emergència social i emergència ambiental inventant noves pràctiques polítiques basades en valors comuns (la sobrietat energètica, la interdependència planetària, l’autonomia i l’emancipació de tota forma de dominació i alienació).

Els esquemes clàssics de refundació (Epinay of the ecology, Maison Commune …) només tindran èxit si són part d’un conjunt de cooperacions que mobilitzen a tota la gent de l’ecologia amb els diferents nivells, sense tenir com a objectiu únic, donar sortida a la política electoral.

“La teoria vol aconseguir l’aliança entre les illes i experimentar una manera de governança basada en el respecte de la identitat de cadascuna de les illes”

Liberatión

Col·lectiu francès

Inspirem-nos en l’Arxipèlag ciutadà “Osons els Jours Hereux”, l’objectiu del qual va ser afavorir l’aliança entre les «illes» (les organitzacions molt diverses que componen aquest arxipèlag) i experimentar una manera de governança innovadora, basada en el respecte de la identitat-arrel de cadascuna de les «illes» i el desenvolupament de la seva identitat-Reliance.

La Carta de l’Arxipèlag dels Jours Hereux planteja molt bé el desafiament d’aquest espai polític que cal experimentar: «Per a construir junts i viure des d’ara dies feliços (Els Jours Hereux), connectem als protagonistes de la transició ecològica, social i democràtica. Fem de la diversitat i la proliferació de les iniciatives, una força ciutadana capaç de resistir el desordre establert, d’empènyer i de superar un sistema destructiu gràcies a les nostres propostes i accions.»

Per a treballar realment en la conquesta de la majoria cultural i evitar la dispersió de l’ecologia en els discursos (mai seguida en actes), el repte és construir sobre les regions aquesta arquitectura dels Arxipèlags. Es reuniran a tots els que ho desitgin, que siguin simples ciutadans, col·lectius, associacions o organitzacions polítiques que posin l’emergència ecològica i social, en el centre de l’agenda política.

Ja és hora de reunir la generació del clima – Alternatiba, Extinction rebel·lió –, els actors clàssics de la defensa del medi ambient i de la solidaritat (FNE, LPO, Greenpeace, attac, CRID…), les formacions polítiques d’obediència ecologista (GE, AEI, RPS, Partit animalista, Generació.s, EE-LV, LFI, Plaza pública, Cap 21…) i a les forces empresarials i altres entitats.

Article complet original a Tribuna Liberatión