El Govern central ha aprovat definitivament el reial decret que regula les condicions de l’autoconsum d’electricitat en les llars espanyoles. Tenir una regulació clara acabarà amb les traves administratives i facilitarà que les comercialitzadores més ZEO –zero emissions-, s’adaptin a les demandes de les cases que tinguin instal·lacions d’aquest tipus. Definitivament produir la nostra pròpia energia ja és legal i es regula a Espanya.

La compra col·lectiva de plaques solars a preu reduït arriba a Espanya

Malgrat les traves administratives que ha rebut l’autoconsum elèctric en els últims anys, a Espanya s’han desenvolupat múltiples iniciatives i moviments socials que estan intentant normalitzar la instal·lació de plaques solars. Els anomenats “grups de compra col·lectiva fotovoltaica” fa anys que funcionen en països com Holanda o Alemanya; a Espanya han arribat fa poc més de dos anys.

Des de Madrid, el col·lectiu Oleada Solar promou ja la seva tercera compra col·lectiva de plaques: III Oleada Solar. Durant un mes, obriran el col·lectiu a unes 100 instal·lacions fotovoltaiques residencials a un preu un 30% més barat del que costaria realitzar la instal·lació per compte propi. Fa poc l’Organització de Consumidors d’Espanya (OCU) ha obert la seva III Compra Col·lectiva de Kits fotovoltaics que ja compta amb més de 250 inscrits. En aquest cas el sistema de l’OCU ofereix un 25% de descompte respecte al preu de mercat.

Potser el cas més cridaner és el de Col·lectiu Solar, que ha aconseguit que més de 1.700 llars es passin a l’autoconsum elèctric. El moviment social originari de Girona “ha aconseguit normalitzar la instal·lació de plaques solars a Catalunya”. L’impulsor de la iniciativa Sjoerd Gaastra assegura que, després d’haver realitzat les seves instal·lacions, empreses com Iberdrola tenen unes 15 demandes de panells a la setmana quan abans les comandes eren mínimes.

El moviment Col·lectiu Solar ha aplanat el terreny davant el desconeixement popular sobre aquesta forma de generar energia neta. “La gent creia que era il·legal o que era massa car. Ara, en veure que altres cases ho tenen, s’animen cada vegada més” ha assegurat Sjoerd Gaastra a Plataforma ZEO. A més, és important tenir en compte que amb Col·lectiu Solar “el cost de la instal·lació per a les llars que s’apuntin és zero”.

Amb la compra col·lectiva de plaques solars es redueix un 40% el cost d’instal·lació

Amb la fórmula que proposa Col·lectiu Solar, amb la compra col·lectiva, la instal·lació de plaques solars és un 40% més barata. Realitzant grups de compra d’unes 300 cases s’aconsegueix reduir el preu a uns 4.000 € (enfront dels 9.000 €/10.000 € que costaria si realitzes la compra pel teu compte). L’estalvi anual de la factura, que serà d’uns 700 € a 900 €, recaptarà en 4 anys més de 3.500€. Per tant, en 4 anys la instal·lació no només quedaria 100% amortitzada, sinó que haurà sortit a cost zero.

Empreses i administracions públiques espanyoles també s’han sumat a la compra col·lectiva

Per la seva part altres empreses com Hola Luz també s’han sumat a aquest sistema ZEO amb la seva primera compra col·lectiva a Avià. El primer cas d’èxit de la companyia va finalitzar al març, amb la instal·lació d’autoconsum d’unes 30 llars. També algunes administracions públiques s’han sumat a la iniciativa de compra col·lectiva de plaques solars. Un exemple és l’Ajuntament de Monachill a Granada, que al març va obrir un primer col·lectiu per a unes 25 instal·lacions.

Els avantatges de passar-se a l’autoconsum són molts. El primer d’ells és deixar de pagar per l’energia quan ja és legal i possible produir-la. La segona té a veure amb el canvi climàtic i amb tenir un consum energètic ZEO en les llars. Per a arribar als objectius de l’Acord de París 2015 és necessari deixar de comprar electricitat a les comercialitzadores, la majoria, grans emissores de CO₂ que obtenen l’energia mitjançant la crema de combustibles fòssils.

Aconseguirà Espanya la transició a l’autoconsum elèctric?

Malgrat que tot apunta al fet que el sistema de compra col·lectiva és el més assequible i fàcil per a la transició a l’autoconsum, existeixen alguns problemes que poden dificultar aquesta transformació.

1. La falta de professionals instal·ladors podria alentir la transició a l’autoconsum

Existeix una falta de professionals instal·ladors de plaques solars. El fet que falti personal qualificat pot alentir aquesta transició. Alhora suposa una oportunitat laboral per al món dels instal·ladors o la població activa.

2. Inseguretat amb les tarifes de les comercialitzadores per a cobrir l’energia restant

Habitualment el Kit Fotovoltaic que s’aconsegueix amb la compra col·lectiva va sense bateries. Les bateries encara no estan en el punt més òptim per a la seva normalització i el seu preu, uns 6.000€, incrementa el preu de la instal·lació. Això vol dir que l’usuari ha de seguir connectat a la xarxa elèctrica per a poder tenir energia durant la nit, quan no produeix.

Tarifa justa vs Vendre i comprar la teva energia a la xarxa

Algunes companyies ofereixen una tarifa justa i reduïda per al consum energètic que realitzaràs durant la nit. Així i tot, ja està en marxa un sistema que pretén convertir la xarxa elèctrica nacional en una bateria comunitària on tothom podrà introduir i treure la seva energia.

Això vol dir que, si durant el dia tens un excedent de producció amb les teves plaques solars, aquest excedent entrarà en la xarxa pública i a la nit, quan no produeixis energia, ho podràs tornar a recuperar.

3. Dificultat a l’hora de fer instal·lacions d’autoconsum en grans ciutats

Els sistemes de compra col·lectiva a Espanya semblen estar enfocats a la instal·lació de Kits solars fotovoltaics en habitatges unifamiliars o cases adossades. Com a mínim és necessari tenir una teulada d’uns 10m2 per a poder muntar la instal·lació. Això dificultarà la transició a l’autonomia a les grans urbs, que per a tenir un consum energètic ZEO hauran de buscar comercialitzadores amb certificació d’energia renovable.

L’autoconsum compartit: La solució per a les grans ciutats

Així i tot, existeix un sistema de producció d’energia per a grans blocs de pisos: L’autoconsum compartit. La companyia Hola Llum va realitzar la primera instal·lació d’aquest tipus a Espanya, només dos mesos després que el govern aixequés la seva prohibició.

Des d’agost un bloc de pisos de Rubí, Barcelona, genera i produeix la seva pròpia energia mitjançant plaques solars instal·lades a la terrassa comunitària de l’edifici. Per a l’energia restant, la comunitat de veïns paga una tarifa mínima de llum pactada amb la comercialitzadora. Gràcies a l’autoconsum les llars d’aquest bloc podran estalviar gairebé 500€ anuals en la seva factura de la llum.