Fa un any, el col·lectiu Fridays For Future va convocar la primera Vaga Global pel Clima de la història. Més de 6 milions de persones de 150 països van sortir als carrers per demanar acció climàtica i més ambició dels governs per fer front al canvi climàtic.

Només uns mesos abans, una nena sueca de quinze anys va començar a manifestar-se cada divendres al davant del Parlament Suec, alertant a la societat de que “no tenim temps”. La seva tranquil·la, però potent, protesta va començar a estendre’s com la pólvora i cada vegada més persones s’unien a la seva seguda i joves de tot el món ho replicaven a les seves ciutats. ¿Qui podia imaginar que aquesta simbòlica acció es convertiria en el punt de partida d’un moviment global de joves pel clima?

Actualment existeixen més de 7.500 delegacions de Fridays For Future a ciutats de tot el món. La generació Z, valorada pels experts en estudis socials com la generació del conformisme i de la passivitat a causa de l’ecosistema digital, ha trencat tots els esquemes al crear un moviment de Joves pel Clima. Un col·lectiu capaç d’organitzar-se en xarxa i de treure partit dels canals socials per fer créixer el moviment.

Durant els dos últims anys, aquests joves han sabut “viralitzar” la consciència climàtica i han aconseguit que aquesta crisi tingui protagonisme en els mitjans de comunicació i en les agendes polítiques de la majoria de governs. Segons la pàgina web global del moviment, ja són més de 13 milions de persones les que reclamen més justícia climàtica i més ambició en les polítiques climàtiques.

Encara que durant el període de confinament els membres d’aquest moviment, també anomenats strikers, van continuar manifestant-se a través de les xarxes socials, asseguren que les seves iniciatives no han estat igual d’efectives. Un exemple d’això és el 24A Acció pel Clima, una convocatòria amb la que van animar la societat a manifestar-se des de casa, creant llums i ombres als seus balcons, en senyal de suport a l’acció climàtica.

Malgrat tot, aquesta creativa manifestació realitzada a escala global no va obtenir una atenció mediàtica comparable a les manifestacions físiques realitzades durant els mesos previs. És per això que, ara que comença el curs escolar 2020-2021 i ens enfrontem a la “nova normalitat”, han decidit tornar a les mobilitzacions pel clima.

Fridays For Future assegura que les respostes polítiques a la pandèmia no fan front a l’emergència climàtica

A l’ultim comunicat de la delegació del moviment a Espanya, Joventut pel Clima – Fridays For Future, asseguren que les “a les respostes polítiques a la pandèmia falten mesures per lluitar contra les injustícies socials i la crisi climàtica”. I és que per tal de construir una societat capaç de combatre l’emergència climàtica és fonamental una recuperació “justa i sostenible al servei de les persones, no de les grans empreses”.

Per aquest motiu, el 25 de setembre, sortiran al carrer, amb estructes mesures de seguretat sanitària i respectant el corresponent distanciament, moltes persones per demanar que les inversions que es duguin a terme per fer front a la pandèmia, estiguin en línea amb els objectius de l’Acord de París 2015.

Cada ciudat espanyola adaptarà la manifestació tenint en compte la seva situació sanitària

Fonts directes del moviment han confirmat a PlataformaZEO que cada ciutat espanyola “adaptarà la manifestació tenint en compte la seva situació sanitària”. D’aquesta manera, tant a Barcelona com a Madrid es realitzaran assegudes enfront d’edificis de l’Administració Pública respectant la distància de seguretat.

Els organitzadors de les convocatòries vigilaran que els manifestants no comparteixin la mateixa pancarta i distribuiran gel desinfectant. Està disponible una pàgina des d’on es poden seguir les diferents manifestacions a Espanya i descobrir iniciatives tan creatives com la Bicicletada pel Clima de la ciutat de Logronyo.

El col·lectiu espera menys participació que altres anys a causa de la por al contagi i assegura que “també es pot donar suport al moviment des de casa”. D’una forma o una altra, el pròxim 25 de setembre la “emergència climàtica” tornarà a estar en boca de tots i estarem un pas més prop d’aconseguir conscienciar a la societat perquè sigui ZEO -zero emissions-, en la seva vida diària.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 4.00 out of 5)