Aquest estiu del 2020 bona part de la societat ha treballat per reduir al màxim les seves emissions de CO₂ i així gaudir d’unes vacances ZEO. Encara que hem reduït part de la nostra petjada de carboni -també gràcies a les recomanacions i restriccions de mobilitat causades per la COVID-19-, estem a anys llum d’aconseguir els objectius establerts durant la COP25.

Ara que emprenem la tornada a l’escola i la tornada a la “nova normalitat” és hora de tornar també a la mobilització climàtica.

Amb l’inici del nou curs, i després que ens estiguem adaptant a la nova situació sanitària, tenim l’oportunitat de reconstruir una societat i una economia ZEO, és a dir, en línia amb els objectius de París 2015.

Després d’un estiu tranquil pel que fa a mobilitzacions, és hora de recuperar el discurs i tornar a donar visibilitat a la problemàtica del canvi climàtic. El 2019 va quedar demostrat que les manifestacions i accions organitzades per col·lectius com Fridays For Future o Rebellion Extiction han aconseguit donar transcendència a la qüestió climàtica, tant a escala mediàtica com política.

Les noves generacions i moviments proclima exerceixen pressió sobre els governs

Els moviments socials i les veus de les noves generacions han aconseguit exercir pressió sobre els governs i denuncien la seva inacció climàtica. Aquests joves s’han convertit en un motor per a la transició a una societat ZEO. Un motor que ara fa mesos que està forçosament paralitzat.

Així i tot, alguns d’aquests joves ja si han tornat a posar, fins i tot abans de l’inici del nou curs escolar, per tal d’activar la palanca de l’acció climàtica.

El passat 20 d’agost, dues de les joves més influents de l’esfera activista del moment es van reunir amb la cancellera alemanya, Angela Merkel, per parlar sobre la nova planificació de la lluita pel clima. Greta Thunberg i Luisa Neubauer creuen que l’objectiu d’Alemanya d’abandonar la producció d’electricitat a partir del carbó abans de 2038 és insuficient

Juntament amb el suport de les influencers Anuna de Wever i Adélaide Charlier -que també van assistir a la reunió-, asseguren que Alemanya ha de prendre la iniciativa i aturar immediatament les inversions en projectes o iniciatives fòssils. “L’ecocidi ha de convertir-se en una infracció punible” va declarar Greta Thunberg a través d’una carta oberta signada per diversos activistes del clima.

Dos anys després que Greta comencés la seva particular protesta pel clima al davant del Parlament suec, ha sol·licitat aquesta trobada per “posar-li les piles” al país que ocupa la presidència a la Unió Europea.

Merkel va felicitar les influencers per la pressió als polítics perquè actuïn  enfront del canvi climàtic

Lluny de sentir-se aclaparada, Merkel va assegurar que se sentia “feliç” amb les joves activistes i, com ja havia succeït en el passat, les va felicitar per la pressió als polítics perquè actuïn  enfront del canvi climàtic.

Les activistes van reclamar més ambició climàtica per part d’Alemanya que, juntament amb Regne Unit, acapara el 22% de les emissions GEH provocades per l’home. Alemanya ha de deixar de dependre del carbó i, gràcies a la reducció de la seva activitat industrial a causa del COVID-19, està cada vegada més a prop d’aconseguir-lo.

Encara que la reunió del 20 d’agost hagi passat inadvertida per l’esfera mediàtica, estableix un punt de partida per reprendre les manifestacions i moviments a favor del clima. Tant és així, que el pròxim 25 de setembre el col·lectiu Fridays for Future ha convocat la primera Vaga Climàtica Mundial des que es va iniciar la pandèmia.

El 25 de setembre s’ha convocat una Vaga Climàtica Mundial pel Clima

Segons va explicar Luisa Neubauer, paralització dels projectes i les trobades climàtiques dels últims mesos han demostrat que “no podem prescindir de la protesta climàtica”. Encara que durant el període de confinament els nous greenfluencers van continuar manifestant-se a través de les xarxes socials, assegura que “no és igual d’efectiu”.

Per minimitzar el risc de contagi, Fridays For Future ja ha informat que prendran les pertinents mesures de seguretat i higiene durant les manifestacions convocades a escala global.

Per la situació sanitària actual, tot apunta a que les manifestacions no seran tan multitudinàries com les celebrades en els últims anys. Així i tot, aquesta “tornada a l’acció” climàtica tindrà força ressò tant als mitjans com als governs. Gràcies a aquestes iniciatives estem cada vegada més a prop d’implementar la consciència ZEO en totes les àrees de la nostra societat.

Primeres mobilitzacions pel clima a petita escala

Durant el mes de setembre el món ha viscut petites manifestacions a escala global. A la ciutat de Barcelona, un petit grup d’ecologistes es va manifestar al davant del Parlament reclamant la creació d’una assemblea ciutadana que pugui prendre decisions sobre el futur de les polítiques verdes. Quatre activistes van realitzar una performance simbòlica disfressades dels quatre elements de la Terra -foc, terra, aigua i aire-.